Jamsession

I jazzen kan musikere som aldri har spilt sammen finne hverandre fort. En jamsession er et bra bilde på hvordan kunsten å improvisere kan tenne lys i mørket.
Det fikk Billie Holiday oppleve en natt på Birdland

Gitaristen Slim Gaillard

Hør: Simone de Beauvoir i Amerika, del 6 091212

Slim Gaillard
Slim Gaillard var afroamerikaner, gitarist, pianist og showmann. Han hadde en hit med bassisten Slam Steward «Flat Foot Floogie (with a Floy Floy)». Tidlig på førtitallet var Slim engasjert på Birdland, jazzkneipa i New York som fikk navn etter Charlie «Bird» Parker

Seint på kvelden ankommer Billie Holiday sammen med en herre, hun er vakker, sliten og litt brisen. Slim Gaillard var midt inne i enda en av sine nonsense-sanger av typen Flat Foot Floogie da han fikk øye på Billie og avbrøt musikken for å annonsere til publikum at «verdens beste sanger nettopp hadde ankommet Birdland»

Smil til publikum
Billie reiste seg, bukket og tok i mot applaus fra gjestene da Slim spurte henne: «Do you want to sit in, Billie?» Det var en invitasjon til en liten jamsession. Billie betrodde sin lille Chihuahua til kavaleren sin og gikk på scenen sammen med Slim. Hun antydet tonearten hun ville synge i – og så satte de i gang med en av sangene hun var kjent for: «Them there Eyes»

I løpet av noen minutter ble hun tjue år yngre. Som om sorgene falt av henne, hun ble vital, munter, - stemmen var skråsikker og hennes indre «naturlige swing» var uimotståelig. «The Crowd went wild» som de sier på fagspråket.

Billie bukket og foreslo et nytt nummer. «I Cover the Waterfront». Men i det sakte tempoet ble Billie innhentet av det hun hadde innabords av drikkevarer og andre kunstige stimuli. Stemmen hennes kom ut av tone i forlengede vokalpartier og hun mista den overlegne gleden som første nummer fløyt på. Hun runda av etter et par vers og bøyde nakken mens hun ga Slim et trist øyekast.

Her er Slim Gaillard og Slam Steward i et forrykende nummer med Lindy-Hop dansere. Ikke prøv dette på årets julebord. (NRK er ikke ansvarlig for innholdet på dette klippet)

Helsebringende improvisasjon
Slim reiste seg og la høyrearmen sin om skuldra til Billie. Så vifta han i gang et komp fra bandet og begynte å improvisere en ballade. «Billie Holiday, I love you» Teksten var naturligvis bare tøys og nødrim, men den oppriktigheten og kjærligheten Slim framførte for Billie og publikum var ekte. Og gripende

Mens Slim sang ut om sin beundring og kjærlighet til Billie gjenvant hun holdningen og statusen fra første nummer. Varm i kinnene og nedover halsen ga hun Slim et kyss på kinnet og gikk ned til bordet sitt. Mens publikum «løftet taket»
En god improvisasjon kan både trøste og lindre. To etterspurte kvaliteter også i vår tid.

Musikken.
I denne utgaven av studio Sokrates presenterer Knut Borge et par av Billie Holidays gripende innspillinger:

1: What shall I say
2 I don't know if I am coming or going

Ja – og denne historien har jeg hentet fra bassisten Bill Crows bok «From Birdland to Broadway, scenes from a jazz life» OUP 1992

Kulturstrøm

  • Dette er P3-favorittene akkurat nå

    Hver uke lager NRK P3 en Spotify-liste med musikken de synes du bør sjekke ut. Ronny Brede Aase mener du bør spesielt være obs på Astrid S sin låt «The First One». Se alle anbefalingene her.

    Astrid S
    Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix
  • Frykter at journalister forfølges

    Forkjempere for pressefrihet frykter at journalister og medier vil bli stilt for retten i USA i kjølvannet av tiltalen mot Julian Assange.

    Flere presseorganisasjoner og medieeksperter reagerer sterkt på utviklingen i saken og betegner den som skremmende.

    – At Julian Assange tiltales for brudd på spionasjeloven, utgjør en direkte trussel mot pressefriheten og undersøkende journalistikk, advarer Reportere uten grenser.

    (NTB)

  • Stones sier fra seg rettigheter

    22 år etter at The Verves monsterhit «Bitter Sweet Symphony» ble sluppet, har bandets låtskriver Richard Ashcroft fått rettighetene til låten. Tidligere har Mick Jagger og Keith Richards fra The Rolling Stones vært kreditert som låtskrivere og fått alle inntektene. Dette fordi samplingen av strykerne i «Bitter Sweet Symphony» er hentet fra en av deres låter. Alle royalties fra låten siden 1997 og fremover vil nå tilfalle Ashcroft. Det skriver Pitchfork.