Hopp til innhold

– Normaliteten etter krigen måtte skapes

Det var vanskelig for folk å plutselig skulle leve et normalt liv igjen etter frigjøringsdagene i mai 1945, mener historikeren Ian Buruma. Det har han beskrevet i den nye boken «År null».

Ian Buruma

Sex og hevnlyst preget Europa etter andre verdenskrig. Dette har historiker Ian Buruma sett nærmere på i sin nye bok.

Foto: Leif Arild Eriksen / NRK

Den hollandske forfatteren og historikeren skriver om den vanskelige tiden rett etter at andre verdenskrig var over.

– Det var svært utfordrende for mennesker som selv var blitt såret og traumatisert å bygge opp igjen landet sitt og få livet til å gå som normalt igjen.

– Man kunne ikke bare gå tilbake til slik det var. For mye hadde skjedd. En ny normalitet måtte skapes, forteller Ian Buruma som er i Norge i forbindelse med at den historiske boken «År null. En fortelling om 1945» kommer ut på norsk.

– Folk hadde mye sex

Freden feires i Trondheim

Freden feires i Trondheim i 1945.

Foto: Schrøder

– Kanadiere, amerikanere og briter kom inn som frigjørere, og var som rockestjerner. De var glamorøse i sine flotte uniformer, hadde med seg silkestrømper og sjokolade som de strødde rundt som gaver. Kvinnene kastet seg etter dem, som med Beatles på 60-tallet.

I boken skriver Buruma mye om at folk i den første tiden etter at krigen var over, hadde veldig mye sex.

Hvorfor er det viktig å snakke om at folk hadde mye mer sex etter 1945?

– Det er mange grunner til at det skjedde. En av dem er at mennene i landene som hadde vært okkupert, var blitt svært demoraliserte av fattigdom og underernæring. Kvinnene led også. Etter årene med elendighet hadde folk behov for å feste.

– Det ble full fest da de glamorøse soldatene kom hjem. Dette varte i 4-5 måneder. Frigjørerne utnyttet nok situasjonen litt, og det ble født mange barn i årene som fulgte.

Hevn – en stor drivkraft

Noe av det som Buruma har lagt spesielt merke til er den store hevnlysten som fantes.

– Det som overrasker meg mest er hvor storpolitisk det ble. De sovjetiske soldatene hevnet seg svært brutalt mot tyskere i Tyskland. Men det gikk kanskje verst ut over den tyske befolkningen i Tsjekkoslovakia og Polen, med klassekrig oppmuntret av Stalin.

Tyskerjente 1

Et av få bilder som viser nordmenn som tvangsklipper en såkalt 'tyskertøs' - en jente som hadde vært sammen med en tysk soldat under krigen. Bildet er tatt i Bergen i forbindelse med frigjøringen i 1945.

Foto: Leon Jacobsen / Statsarkivet i Bergen

Norske kvinner ble straffet for å ha vært sammen med tyske soldater. Hvorfor, tenker du?

– Det er ydmykende nok å bli okkupert, men at soldater også tar kvinnene, blir for mye, og hadde mye å gjøre med at mennenes maskulinitet var såret. Kvinnene var dessuten et lett mål,å ta, enn noen høyere oppe i samfunnet.

Uka i kultur og underholdning. Programleder Nina Stensrud Martin.

Ian Burumi blit intervjuet i tv-programmet Selskapet.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters