Hopp til innhold

India har fått sin Banksy

Artisten Guesswho lager gatekunst-hybrider mellom vestlige og lokale ikoner. Det liker folk så godt at kunstneren nå sammenlignes med det verdensberømte gatekunstneren Banksy.

Guesswhos Kiss`em all
Foto: Guesswho

« La oss ha det litt gøy. Vi drar på skattejakt. Gå ut i gatene og jakt på alle de nye arbeidene som Guesswho har satt opp i Fort Kochi i Kerala. Stol på meg, de kjempestore bildene ser mye bedre ut i virkeligheten enn på Facebook-veggen. Når du har funnet alle verkene dukker det snart opp noen nye. Inntil da – fortsett å gjette ... Guesswho.»

Slik oppfordrer den indiske gatekunstneren Guesswho folk til å gå på jakt etter kunsten og kanskje også sin egen identitet på artistens egen facebookside.

Guesswho har den siste tiden blitt intervjuet av mange store internasjonale medier som Buzzfeed og BBC.

NRK har snakket med Guesswho via e-post, da artisten vil skjule både sitt kjønn og identitet.

Artistens kunst blir sammenlignet med britiske Banksy sin stil. Den er til dels samfunnskritisk og politisk, og benytter mye satire. Vestens ikoner blir ofte sveiset sammen lokale kjente mennesker og vekker oppsikt langt utover kunstnerens hjemby Kochi sine bygrenser.

Guesswho i arbeid?

Guesswho i arbeid, eller en tilfeldig person som får holde en sjablong med artistens signatur på?

Foto: Guesswho

Guesswho vil spre kunsten

Artisten forteller at Guesswhos kunst først og fremst er å finne i Kochi og Trivandrum i den Indiske delstaten Kerala, hvor kunstneren er fra og bor. Men helt usannsynlig at kunsten etter hvert også vil dukke opp andre steder er det ikke, ifølge kunstneren.

Guesswho forteller at de i India har svært lite visuell kunst, og at det er veldig få museer og gallerier.

– Kunst er ikke lenger et tema i skolen, forteller Guesswho. Folk er enten ikke klar over, eller de legger ikke mye vekt på dette. Begrepet «street art» i India er ikke veldig populært og utbredt. De fleste er ikke kjent med ideen og dynamikken i kunstarten. Jeg ønsket å gjøre noe med det. Gatekunst er et veldig kraftig medium og har en stor rekkevidde som praktisk talt ikke har noen begrensninger med hvor mange det kan nå, som det tradisjonelle galleriet har.

Kunstneren forteller at det ser ut til at mange liker det den skaper.

– De som forstår den sosialpolitiske konteksten liker verkene best. Noen mennesker lurer på hvorfor jeg gjør dette. Det har også vært noe kritikk, men det virker som de som kritiserer har gått glipp av satiren og sarkasmen i arbeidene mine, sier Guesswho.

Kvinner kysser i protest mot moralpolitiet

Indiske kvinner kysser hverandre for å uttrykke støtte til 'Kiss of Love kampanjen som pågår i landet, New Delhi, 8.11.2014. Kampanjen ble lansert for å protestere påstått moralsk politiarbeid beordret av hinduistiske høyreorienterte organisasjoner i India.

Foto: Altaf Qadri / Ap

«Kiss of love»-aksjon

Artisten forteller at bildet «Kiss», som er det første bildet i albumet i toppen av saken, ble skapt som svar til det moralske politiarbeidet som gjøres i Sør-India og flere andre steder i landet.

– Dette verket refererer til den pågående protestaksjonen «kiss of love» som startet her i Kerala, og senere har spredd seg utover i landet. Ungdommene går ut i gatene for å markere sin rett til å uttrykke sin hengivenhet for hverandre offentlig, og mot truslene fra ekstremister og den fundamentalistiske fløyen av støttespillere de har som står for den strengt moralske politikken, sier Guesswho.

Indias sentrale myndigheter har sagt at det er lov til å vise hengivenhet som kyss eller å holde i hendene offentlig, men lokalt praktiseres dette annerledes flere steder i landet. I november spredte aksjonene seg etter å ha startet opp i Kerala og spredte seg i grupper på sosiale medier og førte til aksjoner mange steder i landet. Mange tusen gikk ut i gatene for å fredelig markere motstand mot det lokale moralpolitiet som på tross av sentralt vedtak om lovlighet håndhever forbud mot kyssing og andre kjærtegn utført i offentligheten.

Også andre aksjoner har startet på sosiale medier. I mai startet indiske ungdommer en selfie-aksjon mot ulovlig medgift som allikevel ofte kreves, og som har ført til konedrap på grunn av betalingsproblemer.

Guesswhos "Deeper than you think"

'Dypere enn du tror' står det i rammen på dette verket.

Foto: Guesswho

– Sosiale medier holder liv i kunsten

I mange land er det ulovlig å drive med gatekunst og graffiti.

Kan du komme i trøbbel ved å henge opp kunsten din?

– Siden det ikke er noen graffiti- eller gatekunstkultur her er det ikke mange lover mot det heller. I motsetning til mange andre land er det ikke strenge lover om offentlige vegger. Men i henhold til indisk lov vil ethvert kunststykke som viser uanstendighet, religiøst hat, eller er nedverdigende for kvinner og deres verdighet og slike ting, kan føre til problemer for kunstneren, sier Guesswho.

– Hvor viktig tror du sosiale medier er for din kunst?

– Sosiale medier er ikke viktigere enn selve arbeidet. Men på grunn av måten gatekunstnere formidler kunsten sin har de fleste av verkene en kort levetid, før den blir fjernet, forvrengt eller endret av andre årsaker, sier Guesswho..

– Sosiale medier bidrar til å dokumentere det originale verket og endringene, og det hjelper for videre diskusjon om verkene og dets betydning at det er bevart i de sosiale mediene, sier kunstneren videre.

Guesswho forteller videre at det ikke ligger noen strategi fra sin side når det kommer til mediene.

– Ingen medier rapporterte om kunsten min da jeg startet den for to år tilbake. Jeg har ikke kontaktet medier for å spre mitt arbeid heller. Mitt arbeid er først og fremst rettet til folk på gata hvor originalarbeidet eksisterer. De som liker eller misliker det sprer ordet. Jeg har lagt merke til folk poster «selfies» med mine verk på i sosiale medier. Og det har også vært kunstkritikere som ikke liker verkene mine som har skrevet lange artikler også. Alle disse bidrar til at kunsten når ut til et bredere publikum og starter diskusjoner. Den interaktive naturen de sosiale mediene og mediene generelt komplimenter formålet til kunsten. Ellers ville jeg ikke bruke tid på mediene heller, avslutter Guesswho.

Kochi, India

Kulturstrøm

  • – Filmen vekker sympati og skaper hjertevarme

    «Broker» er nok en behagelig filmopplevelse fra Hirokazu Kore-eda, skriver Filmpolitiets Birger Vestmo fra Cannes.

    – Men han kunne med fordel tatt en ekstra skriverunde eller to på manuset. Terningkast 4.

    Scene fra filmen «Broker».
    Foto: 2022 ZIP CINEMA & CJ ENM Co. Ltd.
  • Bruce Springsteen legger til ny konsert i Norge etter stor etterspørsel

    Bruce Springsteen legger til en ny konsert i Norge etter det arrangører betegner som «ekstrem etterspørsel» fra publikum.

    – Interessen og forsalget slår alt av tidligere konserter med Bruce Springsteen. Derfor stort å kunne lansere ytterligere en konsert i Oslo, skriver Live Nation i en pressemelding.

    Det er billetter lagt ut i forsalget som solgte ut umiddelbart, skriver arrangøren.

    De to konsertene spilles 30. juni og 2. juli 2023.

  • Pris for saker om feilopererte

    NRK Sørlandet har vunnet en pris blant regionale mediehus i Europa for sakene om «De feilopererte» ved Sørlandet sykehus i Flekkefjord.

    Prisen fra bransjeorganisasjonen Circom ble delt ut i Irland torsdag kveld.

    Nyhetssjef Jon Anders Møllen og journalistene Siv Kristin Sællmann og Kari Jeppestøl Arntzen tok i mot prisen i kategorien for undersøkende journalistikk.

    NRK Sørlandet vant Circom pris for de feilopererte
    Foto: Circom