Han mener det er helt nødvendig å skape kunst på nye måter, hvis du vil kommunisere med et nytt og ungt publikum. I en fersk, norsk undersøkelse sier over halvparten av de unge mellom 15 og 25 år at de aldri går på museum.
– Jeg vet ikke om det er for kjedelig. Men mange unge krever mer av kunst enn de har gjort før. De ønsker noe som skal være spennende. De vil delta mer, og kanskje kan de oppleve kunstverket et helt annet sted enn på en museumsvegg, sier Bjarne Melgaard.
Melgaards tripp
I hans atelier foregår for det tiden det meste av arbeidet foran en dataskjerm, eller på mobiltelefonen. Verket heter«My trip».
– Jeg trodde du var ferdig med dop?
Han ler.
– Det er veldig mange flere elementer enn en opplevelse av en syretripp. Jeg er interessert i hvordan du kan optimalisere det visuelle. Digitale teknikker gir så mange muligheter, sier han.
Unge velger bort museer
Det er mye grått hår på landets museer. Her er noen av tallene i en undersøkelse som Norstat har gjort for NRK.
Og hva er grunnen til at unge ikke bruker museene? I alderen 15–19 år oppgir 63 prosent at de ikke er interessert. For aldersgruppen 20–25 år er tallet 60 prosent.
Ida Simensen er student ved Oslo Met og vet ikke riktig hva som skal til for at hun skal begynne å interessere seg.
– Jeg går aldri på kunstutstilling, sier hun.
Endre Hoff er nettopp blitt far, han jobber og studerer.
– Jeg har knapt tid til å gå på do, sier han.
Inne i Munchs hode
Undersøkelsen er selvfølgelig litt nedslående for museene, men de fleste store forbereder seg på en digital fremtid.
Neste år flytter to av våre største museer inn i nye lokaler. Både Nasjonalmuseet og Munchmuseet er, med støtte fra Sparebankstiftelsen, i gang med å eksperimentere digitalt.
– Dette er oppgaver som står helt øverst på listen vår nå, sier direktør Stein Olav Henrichsen.
For Munchmuseet er det en mager trøst at nesten alle i undersøkelsen vet hvem som har malt «Skrik».
91 prosent i begge aldersgrupper svarer at det er Edvard Munch, som også har malt «Solen».
Foran dette berømte bildet setter formidlingssjef Gerd-Elise Mørland på meg et par VR-briller.
– Det som er så fint med digital teknologi er at det fyller ut ting du ikke ser, slik at du får en utvidet opplevelse av verket. Du kan gjenskape omgivelsene slik de var den gang Munch malte bildet, sier hun.