Når en artist får en gull- eller platinaplate, skulle det bety at artisten har solgt så mange cd-plater som skal til for å få tildelt en slik æresbevisning. Men det er ikke alltid sånn.
Falske "medaljer"
Når det deles ut gullplater er det på grunnlag av salg til butikkene og ikke til forbrukerne. Foto: Arkiv.
Det er en kjent sak at platebransjen ofte gir seg selv og artisten "medalje" for hvor mange cd-singler eller cd-album de har solgt til butikken i forhåndssalg. Ikke hvor mange plater vi som forbrukere har kjøpt.
Det er altså butikken som har kjøpt platene - ikke platekjøperne.
Norskansvarlig i plateselskapet Universal, Yngve Næss, sier at han kjenner til problemstillingen og at han ved flere anledninger har reagert på nettopp dette.
- Jeg syns ikke man skal gå ut og
Det er platebutikkene og ikke platekjøperne som kanskje burde fått gullplater? Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
klaske gull- og platinaplater i bordet basert på et forhåndssalgstall fra plateselskap til butikk, sier norskansvarlig for Universals Yngve Næss til Musikknytt i NRK P1.
- Helt uforsvarlig
- Vi har hatt et par eksempler nå i det siste på at det har blitt delt ut noen gullplater. Og jeg syns det er helt uforsvarlig. Det er umulig for det er så langt fram til det faktiske gullplatesalget, at man kan risikere at plata kanskje bare selger 15.000.
- En ting er det at man kanskje kan kalle det å villede markedet. En annen ting er at det må være jævlig flaut å gå tilbake til artistene sine tre måneder etterpå og si at det ikke ble 20.000 likevel.
Det er en kjent sak at platebransjen ofte gir seg selv og artisten "medalje" for hvor mange cd-singler eller cd-album de har solgt til butikken, ikke til oss platekjøpere. Det er altså butikken som har kjøpt platene.
Og det blir enda mer feil når butikken i tillegg har muligheten til å sende tilbake plater som ikke har blitt solgt.
- Eneste måten
- Jeg syns det er greit så lenge man ikke har andre og bedre måter å registrere salg på i Norge, sier Asbjørn Slettemark i Faro Journalen.
- I motsetning til for eksempel i USA hvor man har et veldig avansert og omfattende system som heter SoundScan som måler nøyaktig antall solgte plater over disk, så har man ikke noe sånt i Norge. Og da blir den eneste måten å måle salg på å ta det som blir solgt fra selskap til butikk.
- Men det blir vel feil for det platekjøpende publikum?
- Det blir feil dersom plateselskapet bevisst utnytter ordningen, mener Slettemark som syns vi må finne oss i at det er slik, fordi vi ikke har et bedre system her i landet.