Grøss: "Villmark"
En håndfull mennesker drar ut i den ville, svarte skogen for å overnatte på en hytte. De finner et kvinnelik i tjernet nedenfor hytta. En gammel båndopptaker gir spor om noe forferdelig som har skjedd…
Så forsvinner de, den ene etter den andre. Redselen sprer seg. Er det noen der ute..?
Jo da dette har vi hørt før. I "The Blair Witch Project" tidenes mest populære “indie"-film og
i den norske klassikeren “De dødes tjern". I skoggrøsseren "Villmark" skal 5 personer testes til et reality-tv-prosjekt, og drar ut i skogen uten mobiltelefon, røyk og mat.
Kristoffer Joner har forvillet seg til skogs i grøsseren "Villmark".
"Villmark" er en lavbudsjettfilm laget på rekordtid. Innspillingen tok en måned og er regissør Pål Øies første spillefilm. Historien er oppbygd på velkjent, klassisk vis. Uhyggen øker gradvis, fullmånen er på plass og mørk norsk skog er jo et takknemlig virkemiddel. Dessuten funker det. Vi i salen får oss noen skikkelige nifse grøss.
Filmen står mer i takknemlighetsgjeld til "The Blair Witch Project" enn "De dødes tjern" og det er synd. "Villmark" greier å skape en intens ubehagelig atmosfære, men er svak på det psykologiske spillet personene i mellom. Da blir spenningsmomentene ganske forutsigbare. Bortsett fra Kristoffer Joner og Bjørn Floberg virker persongalleriet utydelige tegnet.
Gru: "The Ring"
Det blir ennå mer kinoskrekk med dødelige videokassetter som ingrediens i "The Ring".
Livsfarlige TV-bilder.
En videokassett med nifse bilder sirkulerer i Seattle. Etter at du har sett den ringer telefonen og en anonym person sier "om syv dager skal du død" - og det skjer! En kvinnelig journalist blir nysgjerrig etter at 4 tenåringer dør på mystisk vis. Hun sporer opp kassetten, ser videoen og har 7 dager på seg til å finne ut av mysteriet og redde sitt eget liv.
"The Ring" er en amerikansk nyingspilling av den klassiske japansk grøsser "Ringu" fra 1998. Filmen har fått blandet kritikk. Fra "stilige bilder som ødelegges av slaskete manus, men allikevel et funn for grøsser-fansen" til "god teknisk atmosfære, tiltross for at filmen grenser til det latterlige".
Av Helen de Bellis