Norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra globale selskaper som Facebook og Google. Konkurransen har hardnet til ytterligere etter at Facebook lanserte artikkelløsningen Instant Articles.
Onsdag tok Schibsteds styreleder, Ole Jacob Sunde, til orde for et utvidet samarbeid mellom norske mediehus om både innhold, bruk og teknologi i kampen mot de store internasjonale gigantene Facebook og Google.
- Les også:
Globalt fond på 150 millioner euro
Googles sjef i Norge, Jan Grønbech, sier de ønsker å samarbeide, og at Google skal bruke 150 millioner euro fordelt på tre år. Av denne potten går 500.000 euro, eller rundt 4,7 millioner kroner til norske nyhetsprosjekter, skriver Kampanje.
Totalt fem norske prosjekter har fått Google-støtte, men konkret hvilke det er snakk om er ikke klart ennå. Ett av de bekreftede mediehusene er Dagbladet.
Partnerskap
– Vi har fått gjennomslag på søknaden fra Google News Initiative. Det innebærer at vi tester hvordan det vil være å gjøre utviklingsprosjekter sammen med Google. Det er i tråd med den overordnede strategien vi har om at vi er åpen for partnerskap med eksterne aktører der vi ser at det kan styrke oss, sier digitaldirektør Stephan Granhaug i Aller til Kampanje.
Ett av de norske prosjektene beskrives av Google som et av middels størrelse, mens de fire andre beskrives som prototypeprosjekter.
Alle norske mediehus på én plattform
Rolv Erik Ryssdal i samme mediekonsern sa til Dagens Næringsliv torsdag at alle norske medier bør publisere nyhetssaker på én og samme plattform.
– Jeg tror det er smart om norske medier samarbeider og får til stoffutveksling. Det er det som er fordelen med Facebook, at du kan være ett sted og få tilgang på alt innholdet der, sier Ryssdal til avisen.
Han tror ikke Schibsted alene kan bli Norges svar på Facebook, men at et samarbeid mellom flere mediehus kan skape en sterk konkurrent.
– Alene klarer vi ikke det. Men sammen med andre kan vi få til et samarbeid om et norsk alternativ til Facebook når det kommer til nyheter og nyttestoff, sier Schibsteds administrerende direktør.