Hopp til innhold

Norske medier innleder Facebook-samarbeid

Dagbladet og Aller ligger an til å bli første norske mediehus som tar i bruk Facebooks nyhetstjeneste.

A man tries to login to the Facebook social media website in Cairo

Facebook Instant Articles kommer til våre breddegrader i løpet av første halvår, og mange norske mediehus er interessert i å teste dette ut.

Foto: STRINGER / Reuters

En lang rekke nordiske medietopper har onsdag vært i London for å møte topper fra Facebook og diskutere den nye nyhetstjenesten Facebook Instant Articles (Se faktaboks).

Flere norske mediehus har allerede sagt at de vil teste ut tjenesten, som har vært i bruk i et halvt års tid hos noen av verdens største mediehus. Ifølge Dagens Næringsliv har Aller og Dagbladet i dag skrevet under med Facebook og fått tilgang til en beta-versjon.

Stephan Granhaug, som er konserndirektør for digitale medier i Aller Media (som blant annet eier Dagbladet) utelukker ikke at første artikkel publiseres i beta-versjonen allerede denne uken.

Amerikansk moral

Jan Thoresen

Jan Thoresen, som er digital redaktør i Aller Media, sier det er viktig å kunne bestemme over innholdet selv.

Foto: NRK

Når Facebook satser på nyheter, følger norske mediehus nøye med. Sammen med Google er de aller viktigst i å sikre trafikk til norske nettaviser, i og med at en stadig større del av nyhetskonsumet skjer via mobilen.

Kort sagt går tjenesten Instant Articles ut på at mediene publiserer innholdet sitt hos Facebook, noe som skal gi en sømløs opplevelse for brukeren. Annonseinntektene deler de på.

De som velger å ikke samarbeide med Facebook kan gå glipp av viktig trafikk til sine nettaviser. Men det er en frykt hos mediene for å miste råderetten over innhold.

– Hva skjer med artiklene våre når de kommer på Facebooks plattformer? Vi vet at amerikansk moral og lovgivning er annerledes enn norsk, og vi vil kunne bestemme selv hva vi skal publisere og ikke, sa Jan Thoresen, som er digital redaktør i Aller Media, til NRK før han gikk inn til møtet.

Ytringsfrihet

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG sier at Facebook kanskje ikke har funnet ut av alle problemene de etterlater til mediene med Instant Articles.

Foto: NRK

Flere mediehus har allerede varslet at de kommer til å teste ut tjenesten, og en av dem er VG. Digitalredaktør Ola Stenberg sier til NRK at de så langt ikke har skrevet under noen avtale med Facebook.

Han sier at Facebook ikke har svart godt nok på spørsmål om sensur, og tilfeller hvor de sletter artikler.

– Vi hadde denne uken en artikkel med et bilde fra serien «Mammon», som viser en naken kvinne, og det innlegget ble slettet av Facebook. Det reiser jo spørsmålet: Kan vi akseptere sensur på den måten? Vi er totalt avhengig av en fri presse, og skal styres av gode redaksjonelle vurderinger, sier Stenberg.

– Tar Facebook deres bekymringer på alvor?

– De har kanskje ikke funnet ut av alle problemene de etterlater til mediene. De blir litt svar skyldig på enkelte spørsmål, og har ikke de samme bekymringene som vi har.

– Er det risikabelt for dere å skulle stå utenfor?

– Det får tiden vise. Hvis en hel medieverden velger å bli med, så kan det bli det. Men det er viktig å ikke handle for raskt her. Vi snakker godt sammen med vårt svenske søsterorgan Aftonbladet, som har testet dette ut i seks uker.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.