En lang rekke nordiske medietopper har onsdag vært i London for å møte topper fra Facebook og diskutere den nye nyhetstjenesten Facebook Instant Articles (Se faktaboks).
Flere norske mediehus har allerede sagt at de vil teste ut tjenesten, som har vært i bruk i et halvt års tid hos noen av verdens største mediehus. Ifølge Dagens Næringsliv har Aller og Dagbladet i dag skrevet under med Facebook og fått tilgang til en beta-versjon.
Stephan Granhaug, som er konserndirektør for digitale medier i Aller Media (som blant annet eier Dagbladet) utelukker ikke at første artikkel publiseres i beta-versjonen allerede denne uken.
- Les også:
Amerikansk moral
Når Facebook satser på nyheter, følger norske mediehus nøye med. Sammen med Google er de aller viktigst i å sikre trafikk til norske nettaviser, i og med at en stadig større del av nyhetskonsumet skjer via mobilen.
Kort sagt går tjenesten Instant Articles ut på at mediene publiserer innholdet sitt hos Facebook, noe som skal gi en sømløs opplevelse for brukeren. Annonseinntektene deler de på.
De som velger å ikke samarbeide med Facebook kan gå glipp av viktig trafikk til sine nettaviser. Men det er en frykt hos mediene for å miste råderetten over innhold.
– Hva skjer med artiklene våre når de kommer på Facebooks plattformer? Vi vet at amerikansk moral og lovgivning er annerledes enn norsk, og vi vil kunne bestemme selv hva vi skal publisere og ikke, sa Jan Thoresen, som er digital redaktør i Aller Media, til NRK før han gikk inn til møtet.
Ytringsfrihet
Flere mediehus har allerede varslet at de kommer til å teste ut tjenesten, og en av dem er VG. Digitalredaktør Ola Stenberg sier til NRK at de så langt ikke har skrevet under noen avtale med Facebook.
Han sier at Facebook ikke har svart godt nok på spørsmål om sensur, og tilfeller hvor de sletter artikler.
– Vi hadde denne uken en artikkel med et bilde fra serien «Mammon», som viser en naken kvinne, og det innlegget ble slettet av Facebook. Det reiser jo spørsmålet: Kan vi akseptere sensur på den måten? Vi er totalt avhengig av en fri presse, og skal styres av gode redaksjonelle vurderinger, sier Stenberg.
– Tar Facebook deres bekymringer på alvor?
– De har kanskje ikke funnet ut av alle problemene de etterlater til mediene. De blir litt svar skyldig på enkelte spørsmål, og har ikke de samme bekymringene som vi har.
– Er det risikabelt for dere å skulle stå utenfor?
– Det får tiden vise. Hvis en hel medieverden velger å bli med, så kan det bli det. Men det er viktig å ikke handle for raskt her. Vi snakker godt sammen med vårt svenske søsterorgan Aftonbladet, som har testet dette ut i seks uker.