- Å dykke ned i NRKs rikholdige arkiver er som å gå på skattejakt, sier Norgesglassets reporter Kjetil Lillesæter. Mandag 18. oktober er han tilbake igjen med serien "Radiofjes" i "Norgesglasset" i NRK P1. Lytterne får et gjenhør med kjente og kjære radiostemmer fra 1950-tallet og frem til i dag. I mandages utgave av "Radiofjes" portretteres sportsreporteren Bjørge Lillelien.
- Å dykke ned i NRKs rikholdige arkiver er som å gå på skattejakt, sier Norgesglassets reporter Kjetil Lillesæter. Foto: Per Kristian Johansen, NRK
- Han hadde en filosofi om at sportsoverføringene skulle være et underholdningsshow. "Vi trenger ikke å gjøre en radiosendingen kjedelig, selv om kampen er det", sa han gjerne, forteller NRK-reporter Kjetil Lillesæter, som ble overrasket over å høre at Bjørge Lillielien var en stille og beskjeden person privat.
Mindre beskjeden var kåsøren Arthur Klæbo, som ble forbundet med åpningsreplikken "God kveld, godtfolk". Arthur Klæbo var elsket blant lytterne for sitt frodige språk og sine treffende skildringer av hverdagslivet i Norge, men han var fryktet blant mange NRK-kolleger. - Han kunne skinne som ei sol i det ene øyeblikket for å eksplodere i det neste. Som leder for Programsekretariatet hadde Arthur Klæbo stor innflytelse i NRK. En gang han var innom Larvik ble han mektig irritert fordi kioskene i byen manglet danske søndagsaviser. Neste dag spurte han en kollega om NRK hadde et hjelpe-studio i Larvik. Då kollegaen svarte "ja" repliserte Klæbo: "Ja, då legg vi det like godt ned".
NRK-reporter Kjetil Lillesæter (36) vokste opp i samme gate som radiomannen Hartvig Kiran trådte sine barnesko i Ålesund. Hartvig Kiran ble fremfor alt kjent som programleder for "Ønskediktet". Det var alltid fire sekunders pause før diktet og fire sekunders pause etter diktet. Lytterne skulle få anledning til å la diktet synke inn.
- Vi småguttene i Sorenskriver Bullsgate var stolte over at en NRK-kjendis kom fra gata vår. Ennå i dag kan jeg høre lyden av den djupe nynorskrøysta hans: "Det er forfattaren sjølv som les i arkivopptak", forteller Kjetil Lillesæter.
Etter en pause i sommer er reporter Kjetil Lillesæter tilbake med serien "Radiofjes" i Norgesglasset hver mandag i NRK P1. Foto: Per Kristian Johansen, NRK
I Norgesglasset serie "Radiofjes" har lytterne tidligere fått høre at Alf Prøysen alltid tok hensyn til barna som hørte på radioen. Han sa for eksempel aldri i Barnetimen at "kan du få mor eller far til å hjelpe deg?" Prøysen tenkte da på barn som ikke hadde en mor eller en far. Og han gjorde sitt beste for å svare på brev fra lyttere av Barnetimen.
Datteren Elin Prøysen fortalte at faren en gang fikk et kort fra en 5 år gammel radiolytter i Halden. Gutten hadde hverken skrevet etternavn eller gateadresse på postkortet. I svarbrevet sitt skrev Alf Prøysen: "Til Torstein 5 år, Halden." Og han la til "Hvis dette brevet kommer fram, så er postmannen din veldig flink." Og brevet kom fram, forteller datteren Elin Prøysen i serien "Radiofjes".
Lauritz Johnson som Onkel Lauritz i Barnetimen
I 1946 ble Lauritz Johnson leder for NRKs barne- og ungdomsavdeling på en noe spesiell måte. Riksprogramsjef Olav Midttun samlet medarbeiderne til et allmøte, og spurte hvem som hadde flest barn. Lauritz Johnson hadde fire barn, og ble dermed utpekt til jobben. Lauritz Johnson tok ofte med seg manuskriptene til hørespill hjem og prøvde dem ut på barna, forteller datteren Kristin Johnson.
Otto Nielsen i Søndagsposten
Otto Nielsen skrev melodien til "Du skal få en dag i morrå" en ettermiddag i NRK-huset på Marienlyst. Det skjedde etter at Alf Prøysen kom heseblesende inn på kontoret til Otto Nielsen, og ba ham skrive melodien til et radioprogram samme kveld. - Far skrev melodien på under en time, forteller sønnen Atle Nielsen.
Kirsten Langbo i Barnetimen for de minste
Som hjemmeværende husmor på 1950-tallet skrev Kirsten Langbo små hverdagsbetraktninger i Drammens Tidende. Det inspirererte henne til å skrive fortellinger for Barnetimen, som ga henne sommerjobb første gang i 1955. - Mor var uhøytidelig, også privat. Jeg husker en gang mor var på postkontoret. Ekspeditøren spurte etter identifikasjon. Mor begynte i stedet å synge den kjente kjenningsmelodien til barnetimene sine; En trompetlyd som hun laget med lukket munn, forteller datteren Aud Langbo.
Tilrettelagt for web av Per Kristian Johansen.
Norgesglasset NRK P1