Hopp til innhold

Frykter at de største artistene dropper Oslo

Mangelen på arenaer for store utendørskonserter i hovedstaden skaper bekymring hos landets største arrangører. Artister som Beyoncé og Ed Sheeran kan komme til å droppe Norge, frykter de.

Utekonsert

Valle Hovin er blant arenaene som ikke er tilgjengelig for store konserter de neste årene. Bildet er fra konserten med Guns n' Roses i juli 2018.

Foto: Fredrik Hagen / NTB

Det er artistene som selger 40.000 billetter og oppover som Oslo har problemer med å huse, ifølge to av landets største konsertarrangører, Live Nation og All Things Live. Superstjerner som Bruce Springsteen, Rolling Stones, Ed Sheeran og Beyoncé.

Nå frykter de at Norge blir droppet når disse en gang skal på nye, store verdensturneer. Og de ber om hjelp fra Oslo kommune for å få bedre tilgang til utendørsarealene – eller å finne flere arealer – slik at publikum kan ha slike ting å se fram til når koronapandemien igjen tillater det.

Frykter at Oslo droppes

– Vi ser på et scenario fra 2022 hvor vi ikke har noen andre arenaer enn Voldsløkka. Vi har ikke tilgang til Ekeberg på grunn av Norway Cup i juli. Valle Hovin forsvinner. Ullevaal skal legge nytt gress i 2022, ramser Martin Nielsen, som er konsert- og festivalsjef i Live Nation (se egen faktaboks).

Nielsen og hans konkurrent Peer Osmundsvaag hos konsertarrangøren All Things Live viser til at det kun er det store friluftsarealet Voldsløkka som er aktuelt til formålet. Men det vil kun være mulig å ha ett konsertarrangement der per år. Tidligere har Eminem og Marcus og Martinus spilt der, og Taylor Swift og Kendrick Lamar var booket i fjor sommer.

EMINEM-konsert på Voldsløkka

Det virker kanskje fjernt i dag, men slik så det ut da Eminem spilte foran 55.000 tilskuere på Voldsløkka i Oslo sommeren 2018.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Arrangørene vil måtte søke til kommunen om å holde konserter, og det vil være en førstemann til mølla-ordning, som Aftenposten tidligere har omtalt. Men Martin Nielsen sier at det er vanskelig å forhandle med og booke store artister om man ikke kan vite helt sikkert at man har en arena.

– Det kommer ikke til å være mulig for disse artistene å legge inn Oslo i sin verdensturne om man ikke kan holde av en viss dato, sier han.

Ser på andre norske byer

Også promotør Peer Osmundsvaag i All Things Live tror det blir lettere for de største artistene å droppe Norge når tilgangen på store utendørsarenaer er så svak. Han synes at tilgangen til de områdene som kunne passet er for dårlig, og i altfor stor grad øremerket friareal, idrett og andre aktiviteter.

– Siden Oslo er Skandinavias konserthovedstad synes jeg at byen skal dyrke det og hjelpe oss ved å bruke arealene mer effektivt, gi oss større tilgang og hjelpe oss litt. For vi gjør byen til et levende og flott sted å bo, sier han.

Peer Osmundsvaag i All Things Live (til venstre) og Martin Nielsen i Live Nation.

Peer Osmundsvaag i All Things Live (til venstre) og Martin Nielsen i Live Nation planlegger konserter for flere år framover i tid, og de er misfornøyde med mulighetene Oslo har for store utendørsarrangementer de neste årene.

Foto: Ola Hana / NRK

Martin Nielsen er ikke imponert over Oslo kommune sin håndtering.

– De mener at de forsøker, men jeg mener at de prioriterer idretten, og så kommer vi bak. De har muligheten til å åpne opp slik at publikum kan få se de store artistene i framtiden, men de velger å ikke gjøre det.

– Men dette handler vel også om belastning for naboer?

– Du vil alltid et naboproblem når du bor i byen, om så du reagerer på hekkeløp når du bor ved Bislett stadion. Sånn er det bare når du bor i byen. Det er et valg man tar, sier han, og legger til at de heller ser på andre norske byer.

– Vi har et ønske om å arrangere i Oslo i årene som kommer. Men det er betydelig enklere å gå til andre byer i Norge. Alle andre er veldig imøtekommende, sier Nielsen.

Vil ikke sette idrett og konserter opp mot hverandre

gyG9M3xzsFU

Omar Samy Gamal (SV) er Oslos byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Foto: Heiko Junge / NTB

Omar Samy Gamal, som er byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo, understreker at de ønsker store arrangementer og festivaler i byen.

– Byrådet har som mål at flere av kommunens områder og parker skal benyttes mer – også til store konserter. Da trenger vi flere egnede steder for arrangementer og vi trenger god dialog med arrangørene. De sitter på de gode ideene. Og vi trenger at det tilrettelegges og skapes forutsigbarhet for konsertarrangørene, sier Gamal.

– Arrangørene opplever at idrett prioriteres på bekostning av konserter. Hva sier du til det?

– I Oslo er det trangt om plassen, og det vil alltid være en utfordring når flere ting skal prioriteres. Men hvis konsertarrangørene opplever at det er utfordrende vil jeg gjerne ha en dialog med dem om å få til både konserter og idrett. Jeg vil ikke at de to tingene skal settes opp mot hverandre.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.