Det som mange i norsk handelsnæring har fryktet, rykker stadig nærmere. I går ble det kjent at Amazon etablerer seg i det svenske markedet.
Peder Inge Furseth, som er professor ved Handelshøyskolen BI, tror at det bare er et tidsspørsmål før også Norge står for tur.
– Amazon vil bruke de nærmeste månedene til å skaffe seg erfaring med svenske og nordiske forbrukere. Men om et halvt års tid vil de kanskje også være på plass i Norge, sier han.
Frykter butikkdød
Amazon kontrollerer halvparten av netthandelen i USA, og ekspanderer til stadig flere land. Suksessoppskriften er at de etablerer gigantiske varelager med stort utvalg nært kundene og sørger for rask levering. Selskapet har i år opplevd voldsom vekst under koronapandemien, og i årets 2. kvartal økte de omsetningen med 40 prosent.
Peder Inge Furseth, som er professor ved Handelshøyskolen BI, sier at Amazon blir store på flere og flere områder. – Bank for eksempel. Amazon har et vell av tjenester når det gjelder betalingsformidling og banktjenester, sier han.
Foto: Oddvin Aune / NRKAmazon er blant dem som har måttet forsvare seg i den amerikanske Kongressen mot anklager om at de har for mye makt og markedsdominans. De har også fått kritikk for arbeidsforholdene, samt at de sluker handelsnæringene og arbeidsplasser i de landene de etablerer seg i.
Furseth, som har skrevet bok om den amerikanske handelskjempen, tror at også norske bedrifter kan få et tøft møte med giganten.
– Jeg tror vi vil se butikkdød i ganske stor grad, er jeg redd. De bransjene som vil blø mest er de som selger standardiserte varer som er lette å transportere. Det kan være elektronikk, sportsutstyr, leker, bøker og lignende.
Han sier at norsk handelsnæring har utviklet seg på netthandel sakte, men sikkert. Men da koronaen slo til måtte den igjennom en sjokkdigitalisering.
– Bedriftene var avhengig av nettet for å nå fram til kundene. Dette var ikke noe som var planlagt. Den tvangsdigitaliseringen har medført at norske kunder har blitt mer vant til å handle på nettet, mer modne. Folk vil handle mer på nettet enn å gå rundt i butikker, og det hjelper Amazon, sier Furseth.
Overdreven frykt
Harald Jachwitz Andersen er direktør for Virke Handel, som representerer norsk handels- og servicenæring. Han omtaler det som skjer nå som et vannskille.
Harald Jachwitz Andersen, som er direktør for Virke Handel, mener at norske bedrifter også må se på mulighetene Amazon gir med tanke på å få solgt sine varer.
Foto: Oddvin Aune / NRK– Amazon er det store spøkelset som alle har snakket om, drømt om, og hatt mareritt om. Det er nysgjerrighet, spenning og skjelvende knær. Men mange blir nok også pirret og trigget av den økte konkurransen som Amazon fører med seg.
– Hva må norske bedrifter bli bedre på for å møte konkurransen?
– Kundenes forventninger om en enklest mulig handleopplevelse. De vil handle når som helst, hvor som helst, og på hvilken som helst plattform. Det er Amazon er best på i verden. Samtidig må det også leveres på pris og utvalg.
Jachwitz Andersen mener frykten for norsk butikkdød er sterkt overdrevet.
– De siste 10 årene har hver tiende butikk forsvunnet i Norge. Den trenden kommer til å fortsette. Men jeg tror kunden også fortsatt ønsker den fysiske butikken, så lenge den klarer å inspirere og begeistre kunden.