På sine egne hjemmesider kan folk legge ut alt de vil. Og det gjør de også. Bilder, videosnutter, tekst og lydklipp av alt det snåle man driver med.
Den første kjendisen
Noen ganger er dette innholdet så rart, morsomt eller uvanlig at det blir spredt videre. Og vips, har man blitt kjent av internettbrukere kloden rundt.
Den kanskje første "ekte" internett-kjendisen er Mahir Cagri fra Tyrkia. Hans hjemmeside "I kiss you" er en parodi på en litt stusslig kontaktannonse-side, men eieren hadde neppe ventet seg å få så enorm oppmerksomhet. Siden gikk over hele verden, og Mahir druknet i epost.
Ufrivillig kjendis: Star Wars Kid
Ufrivillig berømt
Et annet kjent eksempel er 15-åringen Ghyslain Raza. Han lånte med seg et av skolens videokameraer samt en stav for golfball-plukking og gikk inn i et kott. Der filmet seg selv mens han lot som trestaven var en lyssabel, slik jediene i Star Wars bruker.
Oppvisningen var imidlertid heller klønete. Så da noen av klassekameratene til Ghyslain fikk tak i videotapen og spredte klippet på nett, tok det ikke lang tid før folk verden rundt hadde lo av "lyssabel"-fektingen, og begynte å omtale den noe kraftige gutten som Star Wars Kid.
For mye oppmerksomhet: Gary Brolsma (Foto: Newgrounds.com)
For mye oppmerksomhet
Akkurat nå snakker folk som bruker internett mye om "The Numa Numa Dance". Det er et lite mimenummer av en 19-åring ved navn Gary Brolsma fra New Jersey, som har gjort ham mer kjent enn han kunne drømme om. Faktisk gikk han nylig i dekning for mediene, for å slippe mer oppmerksomhet. Hittil har langt over en million mennesker kikket på videosnutten, og den har blitt kopiert til over 80 nettsteder verden over.
Alt Brolsma gjorde, var å mime entusiastisk og lattervekkende til fjorårets store sommerhit, den rumenske discolåta "Dragostea Din Tei". Resultatet ble lagt ut på portalen Newgrounds.com, og dermed var det gjort.
Globale utstillingsvinduer
Newgrounds er nemlig en av flere internett-portaler der hvem som helst kan legge ut egne, kreative innfall og kikke på hva andre har lagt ut.
Frivillig kjendis: Sissy Wish
Et liknende, norsk nettsted er NRKs eget initiativ Urørt, der amatørmusikere kan dele musikken sin med andre. Siden det er gratis og internett har så stort nedslagsfelt, har dette vist seg å være en effektiv måte å markedsføre seg selv på. Suksessartister som Sissy Wish og Ugress har blitt kjent på denne måten, så det er ikke bare ufrivillige som blir kjendiser gjennom nettet.
Slike "globale utstillingsvinduer" gjør at alle som har noe de driver med og vil dele med andre, kan få et større publikum enn noen gang før.