– Det er ikke uvanlig å se at mor og far tar med barna på idrettsarenaer. Men foreldrene uteblir nesten fullstendig når det gjelder å følge barna på de digitale arenaene, sier Arnfinn Eide, prosjektleder i Medietilsynet Trygg Bruk,til NRK.
Medietilsynet har i ti år fulgt nøye med på hvordan barn benytter digitale medier. Annethvert år lager de en rapport om «Barn og Medier». Ifølge forrige rapport er foreldrene bokstavelig talt ikke på nett med barna i den digitale hverdagen. Åtte av ti barn bruker internett uten at foreldrene følger med.
– For et par år siden var ikke nettbrett så utbredt. Men nå regner vi med at 80 prosent av alle barn og hjem har tilgang til nettbrett. Veldig mange barn blir sittende alene med de digitale mediene, sier Eide.
– Det er en stor verden der ute, og barna kommer i kontakt med materiale vi ikke ønsker de skal være i kontakt med. Da må foreldrene følge med, sier Eide.
- Se program: Hvordan blir barn og unge mobbet på Internett?
Safer Internet Day
I dag markeres den internasjonale Safer Internet Day for tiende år på rad i Norge. «Hvordan snakker man om personvern og nettvett med de yngste?» var temaet for dagen under markeringen i Oslo.
Samtidig ble 180 000 barneskoleelever fra 6 til 9 år introdusert for e-boken Digiduck: En bok om den lille anda som nesten blir uvenn med kompisene når han vil legge ut et rart bilde av vennen sin på sosiale medier.
Andreas Solberg Wahl, fysiker kjent fra NRK Super, er stemmen bak lydboken. Han hadde barnas fulle konsentrasjon mens han leste høyt fra boken på Møllergata skole i Oslo.
Etter lesestunden var budskapet i boken mottatt.
– Man må tenke seg om før man legger ut noe og spørre om det er greit, sier Gaspar Klafstad på spørsmål om hva han hadde lært i løpet av dagen.
Alle barna NRK snakker med bekrefter Medietilsynets påstand om at foreldrene sjeldent følger med på deres nettbruk.
– Nei, de er ikke med, bare lillebroren min, sier Gaspar.
- Les også: Norske barn er nett-eksperter
80 prosent har nettbrett
Medietilsynet jobber nå med innsamling av data til årets rapport, som presenteres i slutten av april. De forteller at visse tendenser allerede peker seg ut.
– Vi ser er at alderen for når man får nettbrett har gått ned. Nå får barn mobile enheter når de er enda yngre, og barn helt ned til to år bruker nettet, sier Stian Lindbøl, seniorrådgiver i Medietilsynet til NRK.no.
Nye mobiltelefonabonnement med fri databruk gjør at flere surfer på mobilen. Ellers registrerer Medietilsynet samme tendens i Norge som i Sverige, at det er store kjønnsforskjeller i hvordan jenter og gutter benytter internett.
– Vi ser en klar kjønnsforskjell, jentene bruker mer sosiale medier, mens guttene spiller spill, sier Lindbøl.