Norske barn er meget selvstendige internett-brukere sammenlignet med andre Europeiske barn. Det viser nye data fra EUkids, et stort europeisk forskningsprosjekt om hvordan barn og unge bruker internett og nye medier.
- Veldig selvstendige
21 land deltar i prosjektet som startet i 2006 og pågår ut 2009. Elisabeth Staksrud er en av de norske forskerne i prosjektet.
- Norske barn lærer mest på egen hånd. I forhold til andre land er foreldrene lite involvert, så norske barn er veldig selvstendige. Mange norske barn kan bruke Internett på avanserte måter mange voksne ikke behersker.
Dette er både positive og negativt, mener Staksrud
- Mangelen på foreldrekontakt i forhold til nettbruk kan være et problem om det oppstår situasjoner hvor barna trenger å snakke med en voksen eller lurer på hva de skal gjøre. Men den gode nyheten er at norske barn ser ut til å håndtere risiko godt og er flinke til å ta kontakt hvis det skjer noe ubehagelig.
Ansvar for foreldre, skolen og bransjen
Staksrud forteller at det er kulturelle forskjeller mellom Skandinavia og Sør-Europa i forhold til hvordan vi forholder oss til barn og mediebruk. Blant annet har vi i Norge en idé om at barn har en selvstendig rett til å bruke Internett for å søke etter informasjon.
Det er viktig at foreldre er med på å sette grenser for barn nettbruk, men mediebransjen og skolen må også bidra mener Staksrud.
- I land hvor industrien har fokus på trygg internettbruk kan man vise til dette har positive effekter på barna.
- Ingen sovepute
Laila Eidsheim er fungerende leder for Barnevakten, en ideell organisasjon som gir råd om barn og medier. Hun er opptatt av at foreldre må involvere seg mer i barns nettbruk selv om norske barn er blant de flinkeste i Europa.
- Det er veldig positivt at norske barn er selvstendige brukere av Internett. Men det må ikke bli en sovepute for foreldrene, for barn trenger fortsatt veiledning om hva som er bra og hva som ikke er bra med Internett, sier Eidsheim.
Mer informasjon om europeiske barn og Internett finnes på nettstedet