Hopp til innhold

For mange hårete mål?

Ingebrigt Steen Jensen tror Norge har for mange festivaler, med for store mål.

Ingebrigt Steen Jensen på Bylarm 09

Ingebrigt Steen Jensen holdt foredrag på Bylarm fredag.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Ingebrigt Steen Jensen, Daniel Nannskog og Veigar Pall Gunnarsson

Ingebrigt Steen Jensen har vært med på å gjøre Stabæk Fotball til en suksess.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX
Quartfestivalen

Quartfestivalen i Kristiansand har satt seg noen «store, hårete mål», men sliter med å selge billetter.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Fredag var mange interesserte tilhørere til stede da Ingebrigt Steen Jensen holdt foredrag under Bylarm , om hvordan man gjør en virksomhet vellykket.

Harvard-filosofi

Den tidligere reklame-gründeren og Stabæk-ildsjelen la ut om hvilke kriterier som skal til for å lykkes. Han baserer sin egen filosofi på en verdensomspennende studie fra Harvard-universitetet, som viser at alle typer vellykkede virksomheter har tre ting til felles: De har en klar ideologi, man kan knytte historier og fortellinger til dem og de har en god kultur, med fellesskap og identitet.

Han innrømmer sjøl at han har lite greie på musikk og musikkbransjen, men mener hans teorier fint kan anvendes på for eksempel festivaler .

- Opptatt av å vinne

- Der er det litt som i fotballen. De drives gjerne av idealister, og de bryr seg kanskje ikke så mye om kommunen må ta regninga til slutt. De er opptatt av at klubben skal vinne kamper, og ikke nødvendigvis av å tjene penger, sier Steen Jensen.

Og med et klart spark til enkelte festivaler, for eksempel på Sørlandet, sier han at det kanskje kan være greit å få orden på økonomien, før man setter seg for store mål.

I år har Quartfestivalen tidenes største booking-budsjett og vil lage en kjempefestival , men sliter likevel med å selge billetter .

Tilhenger av «store hårete mål»

For Steen Jensen er, som vi kjenner til, tilhenger av «store hårete mål» . Han har sjøl vært med på å gjøre Stabæk Fotball til en klubb som gikk fra å ha 11 tilskuere han kunne navnet på, til å ha Telenor Arena , som onsdag rommet 23.000 AC/DC-fans .

- Det er ikke helt heldig dersom alle har de samme store, hårete målene, sier han om festival-Norge. Samtidig som han understreker at han egentlig ikke har god nok greie på musikk.

- Kanskje artistene har blitt for dyre, etter hvert som platesalget har gått ned. Og kanskje har det blitt for mange festivaler, sier Mr. Stabæk.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters