Fredag var mange interesserte tilhørere til stede da Ingebrigt Steen Jensen holdt foredrag under
, om hvordan man gjør en virksomhet vellykket.Harvard-filosofi
Den tidligere reklame-gründeren og Stabæk-ildsjelen la ut om hvilke kriterier som skal til for å lykkes. Han baserer sin egen filosofi på en verdensomspennende studie fra Harvard-universitetet, som viser at alle typer vellykkede virksomheter har tre ting til felles: De har en klar ideologi, man kan knytte historier og fortellinger til dem og de har en god kultur, med fellesskap og identitet.
Han innrømmer sjøl at han har lite greie på musikk og musikkbransjen, men mener hans teorier fint kan anvendes på for eksempel
.- Opptatt av å vinne
- Der er det litt som i fotballen. De drives gjerne av idealister, og de bryr seg kanskje ikke så mye om kommunen må ta regninga til slutt. De er opptatt av at klubben skal vinne kamper, og ikke nødvendigvis av å tjene penger, sier Steen Jensen.
Og med et klart spark til enkelte festivaler, for eksempel på Sørlandet, sier han at det kanskje kan være greit å få orden på økonomien, før man setter seg for store mål.
I år har Quartfestivalen tidenes største booking-budsjett og
, men .Tilhenger av «store hårete mål»
For Steen Jensen er, som vi kjenner til,
. Han har sjøl vært med på å gjøre Stabæk Fotball til en klubb som gikk fra å ha 11 tilskuere han kunne navnet på, til å ha , som .- Det er ikke helt heldig dersom alle har de samme store, hårete målene, sier han om festival-Norge. Samtidig som han understreker at han egentlig ikke har god nok greie på musikk.
- Kanskje artistene har blitt for dyre, etter hvert som platesalget har gått ned. Og kanskje har det blitt for mange festivaler, sier Mr. Stabæk.