Verdens ledende musikkanal sitt nordiske alternativ har satt av fem personer som de seks neste månedene skal jobbe fram en aggressiv plan for å styrke kanalens posisjon i Norden.
MTV Nordic har ingen planer om å la den nye konkurrenten få fritt spillerom.
Danmark først
Et av punktene som skal diskuteres er den økende konkurransen.
I forrige uke ble det kjent at den amerikanske kringkasteren SBS, som blant annet eier TV Norge, har planer om å lansere en tv-kanal for musikk som skal dekke hele Skandinavia med nasjonale varianter.
TV-kanalen skal hete The Voice, og første land ut er Danmark med oppstart 16. august, skriver den danske avisen Politiken.
Det skal også være aktuelt med en norsk versjon etter hvert.
Mange ideer
Det betyr konkurranse for MTV Nordic, og salgsjef Jonas Chrigström sier til svenske Dagens Media at kanalen forbereder seg til kamp.
- Vi har hørt rykter ganske lenge og er ikke direkte overrasket. Forhåpentligvis kan dette gi flere seere i målgruppen 15 til 25 år, som er vanskelig å nå ut til for tv generelt. Flere konkurrenter gjør at man må skjerpe seg og bli vassere.
Chrigström forteller videre at MTV også lukter på mulighetene for å starte helt nye, nasjonale kanaler.
- I planen inngår ideer på ulike nivåer. Det kan være alt fra en ny programsatsing til en helt ny kanal eller lokale kanaler.