Debatt: Hva synes du om Oslo-pressens fravær?
Uka 05 i Trondheim trodde de hadde sikret seg en helt spesiell begivenhet da de booket Seigmen til deres eneste gjenforeningskonsert. 5.200 Seigmen-fans fikk gjenoppleve Norges kanskje største rockeband i siste halvdel av 1990-tallet.
Gjennforening med Seigmen under Uka i Trondheim var ikke nok til å lokke journalister fra Oslo-avisene til byen. Foto: Per Ole Hagen, NRK.
Fristet ikke nok
Men dette var ikke nok til å friste musikkanmelderne fra VG og Dagbladet ut av Oslo-gryta.
- Jeg vet ikke hva det kommer av, men det virker som om en liten konsert i Oslo er mye mer verdt enn en stor konsert utafor Oslo, sier Tonje Soler Johansen, pressesjef for Studenteruka i Trondheim. Uka hevder å være Norges største kulturarrangement målt i antall solgte billetter med i alt 90.000 betalende tilskuere til flere hundre ulike kulturarrangementer.
- Det må være helt eksepsjonelt for at musikkjournalister fra Oslo skal reise til Trondheim. Den må være en konsert som ikke finnes i Oslo eller lenger sør i landet.
- Store navn som Wyclef Jean er ikke bra nok for dem. Vi må ha noen som aldri har spilt i Norge. Selv Seigmen er ikke bra nok. Seigmen har ikke spilt sammen på seks år. De vet ikke om de noen gang kommer til å spille igjen. Selv det er ikke stort nok for Oslo-mediene.
- Egentlig er det ganske trist at hovedstadspressen ikke er mer bevisst på å dekke kulturarrangement utenfor Oslo, sier Beate Barth Nossum, kommunikasjonsrådgiver i rådgivningsselskapet Geelmuyden.Kiese. Foto: Alf Ove Hansen, Scanpix.
Nasjonal eller lokal?
Tonje Soler Johansen synes det er merkelig at journalister som holder til i Oslo vurderer Uka til å være en lokal festival.
- Vi har arrangementer for folk fra hele landet. Seigmen-fans i andre land tok turen til Trondheim bare for å overvære denne ene konserten. Uka er attraktiv for alle, utenom musikkjournalistene fra det som skal være riksaviser i Oslo. Både VG og Dagbladet definerer seg som nasjonale medier, som skal leses av folk over hele landet. Da må de også skrive om viktige ting som skjer i hele landet.
Tonje Soler Johansen peker på ett hederlig unntak. Aftenposten, som definerer seg som en regionavis for Oslo-området, sendte en journalist som ble så bergtatt av Ukas egenart at avisa trykket en fire-siders reportasje fra oppholdet.
VG - Norge største avis - mente det ikke var en stor nok begivenhet at Seigmen hadde gjenforeningskonsert. Foto: NRK.
Dårlig forbrukerinformasjon
Rampelys-sjef Espen Olsen Langfeldt var aldri i tvil om at det var riktig av VG å droppe Seigmen-konserten i Trondheim. For VG holdt det ikke at Seigmen var et stort band på 90-tallet.
- Det som var avgjørende for oss i VG var at Seigmen-konserten i Trondheim var en såkalt One of-konsert. En anmeldelse av denne konserten ville bare vært interessant for de som var til stede. Folk som kunne tenke seg å gå på en Seigmen-konsert etter å ha lest anmeldelsen hadde ingen glede av det fordi det skulle ikke være flere konserter.
Espen Olsen Langfeldt mener også at Seigmen hadde sin storhetstid på 1990-tallet, og ikke er så interessante nå.
- Men jeg tror vi kommer til å gjøre noe på Wyclef Jean. Ikke på grunn av konserten, men på grunn av nyheten om gjenforeningen av et av 90-tallets viktigste band The Fugees, som vi kunne tenke oss å snakke med han om, sier Langfeldt.
- Og da er det ikke høy mimrefaktor?
- Nå er det forskjell på Fugees og Seigmen, på mange måter, svarer Espen Olsen Langfeldt.
Oslobasert
VGs musikkredaksjon består av tre faste musikkjournalister og like mange frilansere.
- Alle disse bor i Oslo-området. Det største konserttilbudet er her i Oslo, og det ville vært rart om VG skulle hatt en musikkanmelder i for eksempel Bodø, sier Espen Olsen Langfeldt.
Rampelys-sjef Espen Olsen Langfeldt mener UKA ikke når opp som en festival av nasjonal betydning. Uka er først og fremst en mimrefestival for de som har studert i Trondheim.
- I og med at dette er studenter har Uka en nostalgisk karakter, sier Langfeldt til Musikknytt.
Ikke så spennende by
- Når man leser Dagbladet og VG får man inntrykk av at alt spennende som skjer i Norge foregår i Oslo. Vi som har bodd litt utenfor Oslo vet at det ikke er tilfelle.
Denne kraftsalven kommer fra Beate Barth Nossum, tidligere musikkjournalist i Blant annet Dagbladet.
- Egentlig er det ganske trist, både for utøvere, arrangører og publikum at hovedstadspressen ikke er mer bevisst på å dekke spennende og viktige kulturarrangement utenfor Oslo, sier Nossum.
Beate Barth Nossum arbeider som kommunikasjonsrådgiver i rådgivningsselskapet Geelmuyden.Kiese, som nettopp skal hjelpe sine klienter med å overtale journalister til å se deres vei. Nossum råder festivalene utenfor Oslo-gryta til å bli flinkere til å selge seg inn til Oslo-avisene, ved å tenke ut vinklingene for journalistene.
Gjør jobben for journalistene
Arrangører har mye å tjene på å lage spennende innganger for journalistene, sier Nossum videre.
Betyr det at din kommunikasjonsstrategi for en festivalsjef utenfor Oslo vil være å faktisk gjøre jobben som journalisten burde gjort selv, nemlig å finne en vinkling til saken?
- Ja. Faktisk. Nedbemanningene i avisene har ført til at journalistene har mye dårligere tid til å tenke ut vinklinger og se stoff enn de hadde tidligere. Da kan det absolutt hjelpe å dytte dem littegrann i riktig retning.
Tilbake i Trondheim sitter Pressesjef Tonje Soler Johansen og lurer på hvordan hun kan lure Oslo-journalistene til å skrive om Uka.
Det er synd at du må ha vært journalist selv, og må kjenne musikkjournalistene personlig, vanke med dem på utesteder i Oslo for at de skal gidde å skrive om deg, sier Tonje Soler Johansen oppgitt.
- Det burde holde at jeg ringer og forteller dem at vi har en bra sak og lager gode konserter. Det burde styre hva de såkalte riksavisene i Oslo skal skrive om.