Fargerik moteuke i New York City

Sterke farger, småblomster og sporty antrekk er blant elementene internasjonale designerne har satset på under årets moteuke i New York City.

Årets New York Fashion Week er i gang og det er nok av vakre modeller og interssante antrekk å sikle over.

Motejournailst og stylist i Costume, Mette Mortensen

Mette Mortensen har sørget for å få en overblikk over de mest interessante moteoppvisningene i New York.

Foto: Costume

– Det er vanskelig å si helt sikkert hva som blir de neste trendene, men det ser ut som at blomstertrenden kommer tilbake på våren, sier Mette Mortensen, motejournalist i Costume.

En rekke designere har valgt å kombinere bukser og topper i matchende blomstermønster for et fullstendig blomstret antrekk.

– Diane Von Furstenberg har latt seg inspirere av Afrika og fylte catwalken med retro blomstermønstre som lignet en kombinasjon av de tradisjonelle Marimekko og Pucci-printene, sier Mortensen til NRK.no.

Alexander Wang valgte et mer småmønstret og surrealistisk mønster i svart, hvitt og himmelblått, mens Prabal Gurung gikk for en mer avant gardistisk blomsterreferanse med sitt fetish-tema.

Fargerikt og sporty

Mortensen tror også at kontrastfarger kan bli en stor trend fremover.

– Flere av designerne har latt mettede fargenyanser som oransje, signalrødt og koboltblått fremtre ekstra i kombinasjon med jordtoner, hvitt og pasteller, sier motejournalisten.

Hun trekker frem designere som Alexander Wang, Victoria Beckham, Thakoon og Diane Von Furstenberg som noen av de mer fargerike under årets moteuke.

Designerne som Victoria Beckham og Alexander Wang har også brukt sportsreferanser i sine kolleksjoner.

– Alexander Wang har blant annet hentet sin inspirasjon fra motocross- og BMX-kulturen, med alt fra bukser, shortser og treningsjakker i perforert stoff, sier Mortensen.

Lacoste - kult uten krokodille

Felipe Oliveira Baptista

På lørdag hadde Felipe Oliveira Baptista sin første moteoppvisning for klesmerket Lacoste.

Foto: BENOIT TESSIER / Reuters

Lacostes nye sjefdesigner Felipe Oliveira Baptista satte sitt eget preg på et etablerte merket. Klærne som tidligere var mer sporty enn «chic», har nå blitt mer elegant under Baptistas hånd.

– Vi ville gjøre det veldig nytt og spennende. Men samtidig ta det litt rolig og beholde de klassiske elementene. Våre trofaste kunder kommer fortsatt til å finne noe de liker, sier Baptista til det amerikanske magasinet ELLE.

Selskapet har hatt noe merkevareproblemer i Norge etter at terroristen Anders Behring Breivik gjentatte ganger hadde på seg Lacoste-klær, som han omtaler som sitt favorittmerke.

Det er uvisst om imageproblemene i Norge har påvirket Baptistas nye kolleksjon, men Lacoste har tonet veldig ned på bruken av den velkjente krokodille-logoen i årets kolleksjon.

– Ideen er å gjøre Lacoste til noe du ønsker å gå med fra topp til tå. Da vil du ikke nødvendigvis ha ti krokodiller på antrekket ditt. Lacoste er fortsatt Lacoste uten krokodillen, sier Baptista.