Mandag kveld spiller Prince i Vestlandshallen utenfor Bergen. I likhet med flere andre artister velger den eksentriske musikeren å nedlegge fotoforbud for pressen under konserten.
- Les også:
- Les mer om Prince!
Nå etterlyser pressefotografenes organisasjon en felles front mot artistenes fotonekt.
- Jeg savner det, at man har en samlet front mot dette, sier Håkon Mosvold Larsen, fotograf i bildebyrået Scanpix og sekretær i Pressefotografenes Klubb.
- Vil ikke straffe leserne
Det skjedde igjen i helgen; da Lady Gaga skulle spille i Oslo Spektrum ble det lagt fram fotokontrakt for de oppmøtte pressefotografene, fra artistens management.
Det samme gjaldt også for Robert Plant som spilte på Sentrum Scene, men her snudde man i siste liten slik at det likevel ble lov å fotografere.
Til tross for kontrakten på Lady Gaga-konserten valgte VG likevel å anmelde lørdagens konsert.
- Vi ønsker ikke å straffe leseren, det er det Lady GaGa som gjør, sier Camilla Bjørn som er reportasjeleder på Rampelys i VG,
- Vår anmelder stiller dessuten med et åpent sinn, dermed er det ikke nødvendigvis god PR, men vurdering av innhold, mener hun.
- Flinkere i Norge
Det er som regel ikke den lokale arrangøren som stopper fotografene. Forbudet mot å ta bilder under konsert kommer gjerne fra bandets management, fordi de har dårlige erfaringer fra andre land.
- Det er ikke ofte det skjer lenger og det varierer fra konsert til konsert. Dette kommer nok gjerne av at det i andre land kanskje er mer kaotiske tilstander når det gjelder fotografer. Her i landet er pressen mye flinkere til å forholde seg til etiske retningslinjer enn andre land, mener Peer Osmundsvaag i Atomic Soul, som arrangerer konserten i Bergen mandag.
Han har ikke lyst til å kommentere fotoforbudet på Prince-konserten siden det ikke er de som har innført dette, men noe de er pålagt fra artisten eller managementet hans.
- Ekstra uheldig
Per Ole Hagen, tidligere musikksjef i NRK P1 og ivrig konsertfotograf, mener fenomenet stammer fra USA.
- I USA er dette vanlig, at managementet skal ha alle rettighetene til bildene og det er mye diskusjoner rundt det der. I Norge har vi til en viss grad unngått det, fordi pressen har kjørt boikottlinja. Og det er ekstra uheldig når journalister likevel skriver omtale, uten bilde fra konserten. Da undergraver de dette, mener Hagen.
Håkon Mosvold Larsen i Pressefotografenes Klubb, er klar på hva som er deres standpunkt i saken.
- Standpunktet vårt er selvsagt at vi er imot det. Alt som kan begrense pressefotografens jobb er vi imot, sier Mosvold Larsen.
- Bør ikke skrive under
Fotoklubbens råd til redaksjonene er å la være å skrive under på kontrakter.
- Hovedregelen er at man skal lese kontrakten, men å skrive under på slikt som gir begrensninger er noe man ikke bør gjøre. Disse er ofte skrevet med tungt amerikansk advokatspråk, som ofte gir rom for misforståelser. Så som hovedregel er det lurt å la være å skrive under, mener han.
Ofte velger aviser og andre medier likevel å omtale konserter, selv om det blir lagt slike begrensninger.
- Jeg har forståelse for at de gjerne vil skrive, men bilder er en viktig del av det journalistiske produktet, og når omtalen kommer ut med et bilde fra plateselskapet er ikke det bra. Så jeg mener de bør jobbe imot denne utviklingen, der artistene vil ha full kontroll på hvordan de framstår i media.
- Leserne er viktigst
Bergens Tidende kommer til å anmelde kveldens konsert med Prince, selv om de ikke får lov til å ta bilder av artisten på scenen.
- Vårt forhold er at leserne er viktigst, så vi velger å se bort fra forbudet. Vi er vanligvis ganske strenge når det gjelder å skrive under kontrakter, så hvis vi får en kontrakt, skriver vi ikke under på det. Vi har aldri latt være å skrive om ting på grunn av kontrakter, men vi har latt være å ta bilder når det er kontrakt, sier BTs fotosjef Anne Britt Kilvik.
Da Dolly Parton var i Bergen ble også redaksjonene forelagt en kontrakt. Bergens Tidende valgte likevel å anmelde konserten.
- Vi diskuterer dette selvsagt, men foreløpig har vi valgt å gjøre anmeldelser likevel. Det har stort sett løst seg når vi velger å ikke skrive under (på kontrakter), så ofte har det gitt resultater. Det at vi har vært strenge har gjort at artister ofte innser at de ikke kommer noen vei med dette, mener Kilvik.
- Viktig nok?
Håkon Mosvold Larsen synes det er rart om saker er viktige nok til å publiseres uten bilde.
- Jeg regner med at de (BT) har diskutert det og tatt det med fotoavdelingen, men for meg ville det vært spennende å høre hvordan en konsert kan bli så viktig at de velger å anmelde den uten bilde, sier han.
Argumentene for at artistene ikke vil ha fotografer foran scenen kan være alt fra at det virker forstyrrende for publikum, til at artistene vil ha kontroll på alt som skjer rundt konserten.
- Merkevarebyggingen er ofte vel så viktig som musikken, og man er kanskje redd for det store bootleg-markedet, med produkter som ikke er offisielle, mener Mosvold Larsen.
- jeg jobber i bildebyrået Scanpix, der vi (ved kontrakter) ofte ikke får lov til å arkivere eller bruke bildene som vi vil. De fleste kontrakter går på at man bare skal kunne brukes til akkurat den konserten, eller bare publiseres på en bestemt plattform. Det viser at managementet ikke har forståelse for hvordan medievirkeligheten er.