Drift

Drifting er blant verdens hurtigst voksende motorsporter, og blir stadig større både i USA og Europa.

Drifting
Foto: RB30DE, Wikipedia

Det hele startet i Japan på 70-tallet, da ungdommen sladda ned fjellveier på den japanske landsbygda i billige, japanske biler med bakhjulstrekk.

Derfra har det utviklet seg i Japan, og de siste årene har sporten kommet for fullt i resten av verden.

Bakhjulstrekk og pulver

Her handler det selvfølgelig fortsatt om japanske biler med bakhjulstrekk, selv om man her hjemme også finner representanter for andre kontinenter i bilparken.

De mest populære modellene er blant annet Nissan 200SX/Silvia og Toyota Corolla AE86, og driftestilen handler kort og godt om mest mulig pulver under panseret - og mye klistremerker.

Det er ingen som kjefter om du har forskjellige felger foran og bak, og fordi disse bilene faktisk brukes til det de ser ut som, så er det også mange som kjører med små originalfelger bak (fordi de skal sladde) og svære 18- eller 19-tommere foran (som ser bra ut).

Bilene skal helst være dekket med klistremerker for sponsorer, og innvendig skal interiøret være så ribba som mulig, med hydraulisk håndbrekk, skikkelige bøttestoler med sekspunktsbelter og selvfølgelig veltebur.

Oppskriften

Drifting

Ikke det snilleste du kan gjøre mot bakdekka dine.

Foto: Kevin Miller

Motor: Det er motor som er viktigst i drifting. Hvor mange hester kommer an på sjåførens nivå.

En nybegynner klarer seg fint med et par hundre hester, mens mer erfarne sjåfører foretrekker 5-600 hestekrefter.

Interiør: Jo mindre, jo bedre. Her strippes alt man ikke har bruk for. Sikkerheten kommer i første rekke, og derfor monteres også fem- eller sekspunktsbelter, skikkelige bøttestoler og veltebur.

Styling: Her dreier det seg om styling som lett lar seg reparere, fordi driftebilene ofte ryker i sandfella en gang eller to i løpet av en konkurranse.

Det velges ofte styling av myk ABS-plast fremfor glassfiber, fordi denne gir etter og tåler bedre en tur i sandfella enn glassfiber, som sprekker.

Kulturstrøm

  • Vant EDVARD-pris

    Therese Birkelund Ulvo er vinner av EDVARD-prisen 2020 i kategorien «Samtid» for sitt verk «In The Cage» fra «13 ways to tame a beast». Hun mottok prisen utenfor Kafé Skansen i Oslo, der programleder i NRK P2, Marion Hestholm, overrasket henne sammen med representanter fra TONO. Birkelund Ulvo syns utdelingen var utrolig overraskende. ‘In the cage’ er et verk som hun er glad i, og som hun har jobbet med over lang tid. Utdelingen kan du høre i NRK P2 Spillerom søndags utgave 20. september.

    Therese Birkelund Ulvo, vinner av EDVARD-prisen 2020 i kategorien Samtid.
    Foto: Marion Hestholm / NRK
  • Amal Clooney går av i protest

    Menneskerettighetsadvokat Amal Clooney går av som Storbritannias utsending for mediefrihet. Det skjer i protest mot regjeringens planer om å bryte internasjonal lov knyttet til brexit, skriver The Guardian.

    Britain Brexit Amal Clooney
    Foto: David Vincent / AP