NRK Meny
Normal

Styling er vel styling?

De fleste kjenner igjen styla biler når de ser dem, men ikke alle er klar over at der det i motebransjen kalles klassisk, chic og haute couture, snakker man i stylingverdenen om JDM, VIP og Cali.

Audi A3
Foto: unknown

Det kan tenkes at du liker bilen din best original og at du ikke skjønner hvorfor noen gidder å putte uttalige timer og kroner på å ta en fint fungerende bil og bygge den om.

Det er jo til og med ikke uvanlig at kjøreegenskapene må lide for det noen definerer som skjønnhet, men for mange er drømmen å ha noe unikt, og da er det kanskje en idé å sette seg inn i noen av mulighetene som finnes.

Bare ha i bakhodet at trender forandrer seg, en gang i tiden var chemeloen-lakk og lexus-lykter det tøffeste du kunne få tak i. I dag ser ikke det lenger så pent ut på en BMW 3-serie.

Tidligere redaktør av magasinet Max Power, Espen Skogen, går her igjennom ulike stiler og hva du burde tenke på om du ønsker å modifisere bilen din.

Finn en stil som passer

Toyota Supra

Kul bil, men kanskje ikke like glad han valgte den fargen i dag?

Foto: Willwision

- Det finnes faktisk minst like mange stiler du kan velge til bilen din som det finnes klesstiler, ganglag eller måter å pusse opp leiligheten på. Ikke alle har et like bevisst forhold til valg av styling og utstyr på bilen, ofte med varierende hell.

Om du planlegger å modifisere bilen din kan det være en idé å velge en stil som passer både deg og bilen din. Har du en klar plan med prosjektet og følger den så tett som mulig når du bygger, vil du ikke bare bli mer fornøyd med resultatet, du vil også mest sannsynlig bli mer fornøyd med tilbakemeldingene du får ute på veien.

Vil du i tillegg stille i utstillinger og konkurranser med bilen din har et riktig sammensatt utseende mye å si for sjansen til å hevde seg.

De forskjellige stilartene har som oftest sine spesielle biltyper eller modeller, og dette bør du ta hensyn til, enten når du velger stil på bilen du eier i dag, eller når du kjøper ny bil du har tenkt til å gjøre noe med.
Jap-styling funker dårlig på europeiske biler, og det ser ikke bra ut med en forhjulsdrevet VW Bora i driftinglook - simpelthen fordi en Bora ikke er en bil som brukes i drifting.

Hummer H2

Så galt kan det altså gå. En grusom Hummer H2 fra SEMA. Hva tenkte de!?

Foto: Sema Photos

Det er sluttresultatet som teller

Det handler kort og godt om å være tro mot den stilen du velger, sette deg godt inn i hva den innebærer, og følge den etter hvert som du oppgraderer bilen din med nye deler.

Men, for de fleste handler tross alt bilstyling om å vise seg frem, skille seg ut og gjøre sitt beste. Om det ikke finnes noen stil som passer deg kan du selvfølgelig lage din egen stil, det handler jo tross alt om å bygge en bil du skal være fornøyd med.

Uansett om du følger en av de eksisterende stilene vi presenterer her, eller om du velger å lage din egen, lønner det seg å være bevisst på valg av deler, passe på at man velger deler som funker med bilens originale linjer samt det øvrige utstyret man monterer.

Husk at det i bunn og grunn er sluttresultatet som teller, og ikke hvor kul én og én del ser ut hver for seg.

Les om JDM

Les om Euro-look

Les om Jap-stilen

Les styling-guide, del 2

Nissan Silvia

Driftingstil på en Nissan Silvia funker som bare det. På en VW Bora derimot...

Foto: Gatekiller-Flickr