5 år gamle Elise Krog-Johnsen står på soverommet sitt og ser på Elsa-kjolen sin med en prinsessekrone på hodet.
Hun har allerede ventet lenge på «Frost 2», oppfølgeren til hennes favorittfilm.
– Jeg gleder meg, men det er litt lenge til. Det er ikke så gøy, sier hun.
Den første «Frost»-filmen ble Disneys største animasjonssuksess gjennom tidene i 2013. Over 500.000 nordmenn så eventyrene om den magiske prinsessen Elsa og søsteren Anna på kino.
I desember er ventetiden over, når «Frost 2» får premiere i Norge. Men innen den tid har Elise og andre norske «Frost»-fans måttet vente fem uker lenger enn store deler av resten av verden.
Går imot publikums forventninger
– Markedet går den veien at man ikke bør trenge å vente flere måneder, sier markedsdirektør Jon Einar Sivertsen i kinokjeden Odeon.
Flere måneder er nemlig ventetiden for «Toy Story 4», en annen oppfølger til en av Disneys populære kassasuksesser. Den hadde førpremiere i Norge 30. august, med offisiell norgespremiere fredag 6. september, I USA har man kunnet se den i over to måneder.
Det får norske publikummere til å lure, forteller markedsdirektøren.
– Vi får mye spørsmål fra publikum om når og om visse filmer kommer, sier Sivertsen.
- Les også:
«Toy Story 4» og «Frost 2» er langt fra de første Disney-filmene med forsinket avreise til Norge. I fjor brukte «De utrolige 2» over to måneder på overfarten, og tre måneder var ventetiden for fans av Pixar-suksessen «Biler 3» i 2017.
«Bevisst strategi»
NRK har vært i kontakt med Disney i Norge og hovedkontoret i Norden. De vil ikke si noe om hvorfor norske publikummere må vente ukevis sammenlignet med store deler av resten av verden.
Redaktør Le Nguyen i Filmmagasinet mener det er en bevisst strategi fra Disney.
– Disney er smarte, og vet at det er en liten verdensbegivenhet hver gang de slipper en film. Ved å gi USA et forsprang, skaper de buzz i media og øker forventningen hos publikum på sosiale medier, sier han.
Nguyen påpeker at Disney har god kjennskap til kinomarkedene rundt om i verden, og bruker kunnskapen for hva det er verdt.
– De ser for eksempel at romjulen er et veldig godt marked i Norge. Da vil de heller dra maksimalt ut av det, enn å lansere i for eksempel november. De gjør ingenting uten grunn, sier han.
Forsinkede lanseringer er imidlertid blitt uvant for et filmpublikum som nå er blitt vant til å se hva de vil når de vil gjennom strømmetjenester.
– Det er en forventning om at det skal gå raskere og raskere, sier Sivertsen i Odeon.
Norske filmer kan gi ventetid
Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film kino påpeker at et komplekst puslespill ligger bak lanseringsdatoene på kinofilmer. Derfor kan årsakene til Disney-filmenes sene overfart fra USA til Norge være mange, sier hun.
– Det kan være at det er norske, lokale filmer som har premiere samtidig. Da passer det bedre å utsette premieren i noen uker, så de ikke skal slå hverandre i hjel, sier Berg.
Lanseringen av for mange store familiefilmer samtidig «gagner ikke noen», ifølge Berg. Derfor er det viktig å spre de store filmene jevnt utover kinoåret, sier hun.
– Så norske filmer kan gi «Frost»- og «Toy Story»-fansen lenger ventetid?
– Det kan være, sier Berg.