Hopp til innhold

Disney holder tilbake storfilmer i Norge – vil ikke si hvorfor

Storfilmene «Frost 2» og «Toy Story 4» har premiere i Norge flere uker senere enn i USA. Disney vil ikke si hvorfor.

Frost 2

«Frost 2» har premiere i Norge i jula. I USA kunne du sett den fem uker tidligere.

Foto: Disney / Walt Disney Animation Studios

5 år gamle Elise Krog-Johnsen står på soverommet sitt og ser på Elsa-kjolen sin med en prinsessekrone på hodet.

Hun har allerede ventet lenge på «Frost 2», oppfølgeren til hennes favorittfilm.

– Jeg gleder meg, men det er litt lenge til. Det er ikke så gøy, sier hun.

Elise Krog-Johnsen (5) gleder seg til «Frost 2»

5 år gamle Elise Krog-Johnsen venter på «Frost 2». Hun må vente enda lenger enn de fleste andre barn i verden.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

Den første «Frost»-filmen ble Disneys største animasjonssuksess gjennom tidene i 2013. Over 500.000 nordmenn så eventyrene om den magiske prinsessen Elsa og søsteren Anna på kino.

I desember er ventetiden over, når «Frost 2» får premiere i Norge. Men innen den tid har Elise og andre norske «Frost»-fans måttet vente fem uker lenger enn store deler av resten av verden.

Går imot publikums forventninger

– Markedet går den veien at man ikke bør trenge å vente flere måneder, sier markedsdirektør Jon Einar Sivertsen i kinokjeden Odeon.

Flere måneder er nemlig ventetiden for «Toy Story 4», en annen oppfølger til en av Disneys populære kassasuksesser. Den hadde førpremiere i Norge 30. august, med offisiell norgespremiere fredag 6. september, I USA har man kunnet se den i over to måneder.

TOY STORY 4

Leketøyene i «Toy Story 4» har brukt mer enn to måneder på å finne frem til norske kinoer.

Foto: Pixar / Pixar

Det får norske publikummere til å lure, forteller markedsdirektøren.

– Vi får mye spørsmål fra publikum om når og om visse filmer kommer, sier Sivertsen.

«Toy Story 4» og «Frost 2» er langt fra de første Disney-filmene med forsinket avreise til Norge. I fjor brukte «De utrolige 2» over to måneder på overfarten, og tre måneder var ventetiden for fans av Pixar-suksessen «Biler 3» i 2017.

«Bevisst strategi»

NRK har vært i kontakt med Disney i Norge og hovedkontoret i Norden. De vil ikke si noe om hvorfor norske publikummere må vente ukevis sammenlignet med store deler av resten av verden.

Redaktør Le Nguyen i Filmmagasinet mener det er en bevisst strategi fra Disney.

– Disney er smarte, og vet at det er en liten verdensbegivenhet hver gang de slipper en film. Ved å gi USA et forsprang, skaper de buzz i media og øker forventningen hos publikum på sosiale medier, sier han.

Le Nguyen

Redaktør Le Nguyen i Filmmagasinet.

Foto: John Tøsse Kolvik

Nguyen påpeker at Disney har god kjennskap til kinomarkedene rundt om i verden, og bruker kunnskapen for hva det er verdt.

– De ser for eksempel at romjulen er et veldig godt marked i Norge. Da vil de heller dra maksimalt ut av det, enn å lansere i for eksempel november. De gjør ingenting uten grunn, sier han.

Elsa i Frost 1

Den magiske prinsessen Elsas kjenningsmelodi «Let It Go» har herjet hitlister og småbarnsfamilier siden 2013.

Foto: Disney

Forsinkede lanseringer er imidlertid blitt uvant for et filmpublikum som nå er blitt vant til å se hva de vil når de vil gjennom strømmetjenester.

– Det er en forventning om at det skal gå raskere og raskere, sier Sivertsen i Odeon.

Norske filmer kan gi ventetid

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film kino påpeker at et komplekst puslespill ligger bak lanseringsdatoene på kinofilmer. Derfor kan årsakene til Disney-filmenes sene overfart fra USA til Norge være mange, sier hun.

– Det kan være at det er norske, lokale filmer som har premiere samtidig. Da passer det bedre å utsette premieren i noen uker, så de ikke skal slå hverandre i hjel, sier Berg.

Christin Berg programsjef i Nordisk Film og Kino

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film kino.

Foto: NRK

Lanseringen av for mange store familiefilmer samtidig «gagner ikke noen», ifølge Berg. Derfor er det viktig å spre de store filmene jevnt utover kinoåret, sier hun.

– Så norske filmer kan gi «Frost»- og «Toy Story»-fansen lenger ventetid?

– Det kan være, sier Berg.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters