– Det er sjeldent at ett studio dominerer så mye som Disney gjør nå, sier administrerende direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & kino.
Mannen som mer enn noen andre holder styr på det norske kinomarkedet er ikke i tvil: Disney troner ene og alene på kinotoppen så langt i år.
Hollywood-giganten innehar første til femteplass på den norske kinotoppen i år, og har fortsatt storfilmer som «Frost 2», «Toy Story 4» og «Star Wars: The Rise of Skywalker» på plakaten utover høsten.
For mye Disney-magi på kino, kan imidlertid bli en forbannelse, mener kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad i Dagbladet.
– Det er uansett skummelt med en aktør som får for stor makt, fordi det er vanskelig å se at det ikke innebærer en ensretting av populærkulturen. Da blir det vanskelig å komme inn med alternative fortellinger, historier, skikkelser, sier hun.
NRK har vært i kontakt med Disney, som ikke ønsker å kommentere denne saken.
Har kjøpt opp kontrollen
I USA selges nå mer enn hver tredje kinobillett til en Disney-film. Mye av årsaken ligger i Disneys store og vellykkede oppkjøp av selskapene bak superheltene i «The Avengers», de populære Pixar-filmene og «Star Wars».
– De har kjøpt opp sine konkurrenter, som gjør at de nå sitter på kontrollen over de største filmseriene og universene knyttet til familie- og større underholdningsfilm, sier Hobbelstad.
Fellestrekkene bak Disneys toppfilmer så langt i år er at de enten er oppfølgere i deres allerede lukrative filmserier eller nyinnspillinger av egne tidligere suksesser, som «Løvenes konge» og «Aladdin».
– Disneys suksess er veldig basert på eksisterende fortellinger som de spinner og spinner videre på. Det er det samme persongalleriet som det kommer tre-fire fortellinger om, i stedet for at man lager noe nytt, sier hun.
Dette fører til et fattigere filmtilbud, som igjen kan ødelegge felles kulturelle referanser, mener Hobbelstad. Ironisk nok er en kommende Disney-film et godt eksempel på det.
– I «Toy Story 4» er hovedpersonen en cowboy-dukke. Men saken er at det er så lenge siden det har vært en cowboy i en familiefilm, at jeg vet om flere foreldre til små barn som har oppdaget at cowboyer ikke sier barna noe, sier Hobbelstad.
Kan skade mer enn kinomarkedet
I Norge kan noe av Disney-dominansen forklares av et dårlig norsk filmår så langt, mener Morgenbladets filmanmelder, Ulrik Eriksen.
Han mener likevel det er umulig å bestride Disneys globale posisjon:
– De er litt i ferd med å klare å dominere totalt.
For publikum er Disney en skjønnhet, men Eriksen advarer mot at de kan bli et udyr – og ikke bare for kinotilbudet.
– I november lanseres strømmetjenesten Disney+, som trolig blir ganske dominerende. Hvis Disney både får kino- og strømmedominans, vil de få kanskje i overkant stor innflytelse. Og det er ikke helt sunt, sier Eriksen.
Strømmetjenesten skal blant annet fylles med innhold fra gigantoppkjøpet av konkurrenten 21st Century Fox tidligere i år, som «X-Men», «Deadpool» og «The Simpsons».
Oppkjøpet, som kostet massive 71 milliarder dollar, burde få varsellampene til å lyse, sier Eriksen.
– Det er en slags monopolisering som foregår. Mange peker på at Disney nesten avvikler Fox nå, i hvert fall gjør det mindre og mindre, og dermed kvitter seg med en konkurrent, sier han.