Hopp til innhold

Advarer mot Disneys kinodominans: – Det er en monopolisering

Samtlige av årets fem mest sette filmer på kino er laget av Disney. Ekspertene mener underholdningsgiganten har fått for mye makt.

Noen av Disneys største filmer i 2019

Disneys «Løvenes konge» og «Avengers: Endgame» (til høyre) er årets to mest sette filmer i Norge. Enda har selskapet storfilmer som «Star Wars: The Rise of Skywalker» og «Frost 2» i vente.

Illustrasjon: The Walt Disney Company Nordic / Øystein Tronsli Drabløs

– Det er sjeldent at ett studio dominerer så mye som Disney gjør nå, sier administrerende direktør Guttorm Petterson i bransje­organisasjonen Film & kino.

Mannen som mer enn noen andre holder styr på det norske kinomarkedet er ikke i tvil: Disney troner ene og alene på kinotoppen så langt i år.

Film Review - The Lion King

Trioen Simba, Pumba og Timon har (hakuna mata)tatt den norske kinotoppen i år.

Foto: AP

Hollywood-giganten innehar første til femteplass på den norske kinotoppen i år, og har fortsatt storfilmer som «Frost 2», «Toy Story 4» og «Star Wars: The Rise of Skywalker» på plakaten utover høsten.

For mye Disney-magi på kino, kan imidlertid bli en forbannelse, mener kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad i Dagbladet.

– Det er uansett skummelt med en aktør som får for stor makt, fordi det er vanskelig å se at det ikke innebærer en ensretting av populærkulturen. Da blir det vanskelig å komme inn med alternative fortellinger, historier, skikkelser, sier hun.

NRK har vært i kontakt med Disney, som ikke ønsker å kommentere denne saken.

Har kjøpt opp kontrollen

I USA selges nå mer enn hver tredje kinobillett til en Disney-film. Mye av årsaken ligger i Disneys store og vellykkede oppkjøp av selskapene bak superheltene i «The Avengers», de populære Pixar-filmene og «Star Wars».

– De har kjøpt opp sine konkurrenter, som gjør at de nå sitter på kontrollen over de største filmseriene og universene knyttet til familie- og større underholdningsfilm, sier Hobbelstad.

Frost 2

I desember kommer «Frost 2», oppfølgeren til Disney-eventyret som i 2013 var selskapets mest innbringende animasjonsfilm noensinne.

Foto: The Walt Disney Company Nordic

Fellestrekkene bak Disneys toppfilmer så langt i år er at de enten er oppfølgere i deres allerede lukrative filmserier eller nyinnspillinger av egne tidligere suksesser, som «Løvenes konge» og «Aladdin».

– Disneys suksess er veldig basert på eksisterende fortellinger som de spinner og spinner videre på. Det er det samme persongalleriet som det kommer tre-fire fortellinger om, i stedet for at man lager noe nytt, sier hun.

Avengers: Endgame

Superheltene Black Widow og Captain America i «Avengers: Endgame» har spilt inn mer enn 25 milliarder kroner på verdensbasis. Det gjør den til tidenes mest innbringende kinofilm.

Foto: Marvel Studios

Dette fører til et fattigere filmtilbud, som igjen kan ødelegge felles kulturelle referanser, mener Hobbelstad. Ironisk nok er en kommende Disney-film et godt eksempel på det.

– I «Toy Story 4» er hovedpersonen en cowboy-dukke. Men saken er at det er så lenge siden det har vært en cowboy i en familiefilm, at jeg vet om flere foreldre til små barn som har oppdaget at cowboyer ikke sier barna noe, sier Hobbelstad.

Kan skade mer enn kinomarkedet

I Norge kan noe av Disney-dominansen forklares av et dårlig norsk filmår så langt, mener Morgenbladets filmanmelder, Ulrik Eriksen.

Han mener likevel det er umulig å bestride Disneys globale posisjon:

– De er litt i ferd med å klare å dominere totalt.

Ulrik Eriksen i Morgenbladet

Kommentator og anmelder Ulrik Eriksen i Morgenbladet.

Foto: Øystein Tronsli Drabløs / NRK

For publikum er Disney en skjønnhet, men Eriksen advarer mot at de kan bli et udyr – og ikke bare for kinotilbudet.

– I november lanseres strømmetjenesten Disney+, som trolig blir ganske dominerende. Hvis Disney både får kino- og strømme­dominans, vil de få kanskje i overkant stor innflytelse. Og det er ikke helt sunt, sier Eriksen.

Strømmetjenesten skal blant annet fylles med innhold fra gigant­oppkjøpet av konkurrenten 21st Century Fox tidligere i år, som «X-Men», «Deadpool» og «The Simpsons».

The Simpsons

Simpson-familien har flyttet inn hos Disney, og skal inn i deres nye strømmetjeneste.

Foto: AP/Scanpix

Oppkjøpet, som kostet massive 71 milliarder dollar, burde få varsel­lampene til å lyse, sier Eriksen.

– Det er en slags monopolisering som foregår. Mange peker på at Disney nesten avvikler Fox nå, i hvert fall gjør det mindre og mindre, og dermed kvitter seg med en konkurrent, sier han.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters