Museum med èn stemme

På Nasjonalmuseet vil direktør Allis Helleland ha en ny kommunikasjonsstrategi der all informasjon inn og ut av huset skal styres gjennom informasjonssjefen.

Allis Helleland

Allis Helleland tiltrådte stillingen som direktør for Nasjonalmuseet i august i år.

Foto: Christian Als / SCANPIX

Er dette forenelig med en åpen, offentlig debatt om en av Norges viktigste kulturinstitusjoner. Det er spørsmålet i denne ukas Detektor.

Ytringsfrihet på utstilling

Vi er på åpningen av Ytringsfrihetsutstillingen til Nobels Fredssenter. På en liten opphøyning står historieprofessor og tidligere leder av ytringsfrihetskommisjonen Francis Sejersted og holder tale. Han snakker om Burma og Aung San Suu Kyii, og ytringsfrihetens kår rundt om i verden. Men han snakker også om ytringsfrihetens begrensninger i Norge.

Munnkurv

Noen steinkast unna ligger Nasjonalmuseet for kunst. Nasjonalmuseet er en av landets viktigste kulturinstitusjoner og mottar over 180 millioner kroner årlig i offentlig støtte. Dens viktigste oppgave er å vise frie kunstneriske ytringer fra historie og nåtid.

Debatten har de siste årene gått friskt rundt museets gjøren og laden. Men det skal det tydeligvis bli en slutt på. For ifølge Morgenbladet har den nye direktøren startet sitt virke med å gi de ansatte munnkurv.

- Bekymringsfullt

Francis Sejersted

Francis Sejersted

Foto: NRK

Ifølge Francis Sejersted er et av de største ytringsfrihetsproblemene i Norge i dag begrensningene på ansattes rett til å ytre seg fritt.

- En generell regel om at alle som er ansatte i Nasjonalmuseet ikke skal kunne uttale seg om Nasjonalmuseet er bekymringsfullt. Det er viktig at de som har kompetanse, enten det er offentlig eller privat, har anledning til å uttale seg. Det er bare slik vi kan få en opplyst samfunnsdebatt, sier Sejersted.

Ensretting

Peter Michael Hornung er kunstkritiker i den danske avisa Politiken. Han har fulgt Allis Helleland gjennom hennes tretten år som direktør på Statens Museum for kunst i København. Ifølge Hornung gikk det danske museet fra og være en pluralistisk kunnskapsinstitusjon til å preges stadig mer av næringslivets tanker om merkevarebygging under Hellelands ledelse. Han forteller om en svært hierarkisk lederstil med èn vilje og èn stemme der direktøren og museet ble ett.

Ikke offentlig

Direktør Allis Helleland vil ikke kommentere Nasjonalmuseets planer om en ny kommunikasjonsstrategi og viser til at denne er under arbeid. Hun tror heller ikke at den vil bli offentlig ettersom dette ifølge direktøren kan skade sikkerheten ved museet.

Helleland avviser at museets nye regler for pressekontakt er i strid med ytringsfriheten og viser til at museets ansatte fortsatt kan ytre seg som privatpersoner.