Hopp til innhold

Omstridt kunstverk til kunstsiloen i Kristiansand

«Gjerdeløa», som Nasjonalmuseet ikke ville kjøpe, og som har skapt store overskrifter, havner i den nye kunstsiloen i Kristiansand.

Marianne Heske og Reidar Fuglestad

Marianne Heske og Reidar Fuglestad foran deler av kunstverket.

Foto: Marianne Rustad Carlsen / NRK

– Jeg er veldig glad for at «Gjerdeløa» blir i Norge. Det kunne lett ha gått en annen vei. Og vi har litt kulturarv å ta vare på. Dette prosjektet er både kulturarv og konseptkunst i ett.

Dette sier kunstneren bak «Gjerdeløa», Marianne Heske. De siste ukene har det vært full kunstkrangel om kunstprosjektet.

Nasjonalmuseet ønsket ikke å kjøpe det som blir omtalt som Norges første konseptkunstverk. Noe som fikk både Heske selv og kunstkritikere til å reagere.

Debatten tok av etter en krass kronikk skrevet av kunstkritiker Lars Elton i Dagsavisen. Der Elton omtaler «Gjerdeløa» som ett av norgeshistorien viktigste kunstverk, og skriver at Nasjonalmuseets leder er i ferd med å begå en kunsthistorisk bommert av enorme dimensjoner.

Gjerdeløa får fast bopel

For mer enn 30 år siden demonterte kunstneren Marianne Heske en gammel låve fra 1630 i hjembygden Rødalen, kjørte stokkene til Paris, og satte opp løa der.

Nå har kunstsamler Nicolai Tangen kjøpt kunstverket for 2 millioner kroner og gitt det til den nye kunstsiloen i Kristiansand, som blir «Gjerdeløa» sitt nye hjem. Noe administrerende direktør for Sørlandets Kunstmuseum og kunstsiloen, Reidar Fuglestad, gleder seg stort over.

– Vi er veldig stolte av å få denne muligheten til å få et så ikonisk verk til Kristiansand. Det vil sette Kunstsiloen på det kartet vi ønsker at det skal være – nemlig både nasjonalt og internasjonalt synlig, sier Fuglestad.

– Vi må ikke ha komplekser for vår egen kultur

«Prosjekt Gjerdeløa» regnes som en milepæl Kunstverket er nå pakket ned og skal utstilles i Danmark før det finner sin faste plass på Sørlandet.

Marianne Heske håper at debatten rundt kunstverket gjør at nordmenn blir mer bevisste på sin egen kultur.

– Jeg håper at vi nordmenn kan bli mer bevisste på vår egen verdi. At vi også har kultur, og at ikke alt er så gjevt når det kommer fra utlandet. Så må ikke stå der med lua i hånda, og ha komplekser for vår egen kultur, sier Heske.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)