Der hvor de fleste andre norske band på 80-tallet holdt fast på rocken som uttrykk for unge menns opprør og ekstase, lagde deLillos rock’n’roll-låter som handlet om å være snill og smart og vanne blomster og lese Dostojevskij.
Ved å fokusere på det hverdagslige ved den tidlige voksentilærelsen – friheten, kjedsomheten, forelskelsen, og angsten – illustrerte deLillos at også små situasjoner rommer store spørsmål.
Mangler åpenhet
Det nye albumet ”Midt i begynnelsen” handler av naturlige årsaker om en slags midtlivstilstand. Spørsmålet er imidlertid om det naive blikket høver seg for 40-åringer.
Det virker nemlig som om de erfaringene og situasjonene som beskrives i låtene mangler den åpenheten som er nødvendig for at det naivalvorlige formspråket skal fungere.
Der hvor opplevelser tidligere ble nye og ekte nettopp ved å settes ord på, og det ofte med betydelige innslag av surrealisme, får vi nå bare enkle beskrivelser av ting vi alle vet fra før, som at lange forhold er trygge, og samlivsbrudd er bitre.
Hitpotensiale
Musikalsk virker deLillos noe fanget mellom på den ene siden å gjenta seg selv og på den andre siden å miste sin identitet. Låta ”40 år” har på ett plan en fin enkelhet gjennom sin gjennomgående stigende pianofigur, men blir for kompleks og lite umiddelbar til at den fester seg.
”Vakre dager” har på sin side et opplagt hitpotensiale, til tross for at den er farlig lik ”Neste sommer” fra 1993. At den likevel oppleves som den beste låta på plata sier mye om deLillos anno 2002.