- Fra teateret er jeg vant med å være i rolle. De første gangene jeg framførte mine egne jazzlåter måtte jeg jobbe med å være meg selv, legge fra meg boaen, sier Hilde Louise. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX.
– Den første sangen jeg skrev på plata, var til en av kabaretene. Vi trengte en sang til et nummer med boa, sigarett i munnviken, en litt Marilyn-aktig femme fatale. "Guri, jeg kan skrive jazz", tenkte jeg. Så skrev jeg flere, og det er blitt en naturlig uttrykksform, forteller 27-åringen.
Hun er første artist som gis ut på den norske avdelingen av plateselskapet Amigo, som i Sverige er et fornemt merke i jazzkretser. "Eleven Nights" inneholder tretten jazzlåter med tekst og melodi av Hilde Louise. Hennes varme jazz bringer tankene hen til nevnte Marilyn, champagne og fløyel.
– Du liker jazz med glamour?
– Jeg liker i hvert fall Billie Holiday og Cole Porter. Han skrev for teater og musikaler, og så tok noen flotte damer med seg låtene til filmen, slik at det er blitt det vi tenker på som standardlåter.
Hjelper med teatererfaring
Sykkylven-jenta har bodd i Oslo siden 1996. I hovedstaden har hun studert teatervitenskap ved universitetet, spilt studentteater og vært forfatter og skuespiller i Asbjørnsen & Joh. Jenteduoen presenterer mange ulike kvinneskikkelser i sine kabareter, som er blitt spilt i Oslo, Ålesund, Bergen og Grimstad.
Pianospilling lærte hun seg på musikkskolen i oppveksten. Men Hilde Louise skriver tekstene før hun setter seg til ved tangentene.
– Historier og fortellinger er noe av det jeg liker best med sjangeren, så jeg har prøvd å skrive små fortellinger. Tekstene er veldig personlige, om det ektefølte, det som trenger seg på.
– Og det er mye om kjærlighet?
– Det er jo den som gjør mest inntrykk. De beste tekstene kommer fra de sterkeste opplevelsene.
Hun spilte sin første konsert med eget materiale desember 2002. Hun bekrefter at det hjelper med teatererfaring når man skal på scenen med egne tekster.
– Jeg er vant med å stå på en scene og jobbe med en tekst. Gjennom teater har jeg lært å formidle til publikum, være åpen mot dem og la dem være med på reisen, gjennom artikulasjon, utadvendthet og øyekontakt.
Har noe å si
Platen har Hilde Louise produsert selv, sammen med Per Husby. Dermed kan låtskriveren, sangeren og skuespilleren Hilde Louise legge enda en tittel til sin yrkeserfaring.
– For å overleve i denne bransjen må jeg ha mange ben å stå på. Da har jeg heller valgt å sette i gang ting selv enn å gå på auditions, for så å sette meg ned og vente. I motsetning til dem som kun er utøvere, er jeg også tekstforfatter og har noe å si, påpeker hun.
I sommer spiller Heidi Louise kabaret med Asbjørnsen & Joh. i Grimstad. Hun skal også framføre jazzen sin på Kongsberg Jazzfestival og under Vestfoldfestspillene, og håper å kunne reise ut på ny jazzturné til høsten.
– Vi får se hvordan platen blir tatt imot, sier debutanten. Hun tror nordmenn kan være klare for en jazzrøst til.
– Min musikk har noe nostalgisk ved seg, som gjør at den når det voksne jazzpublikumet, samtidig som yngre mennesker også søker mot jazzrøttene nå. Og unge jenter kommer bort til meg og snakker om tekstene.
– Norah Jones har jo solgt bra.
– Hun og flere andre, som Silje Nergaard, har ryddet litt vei. Det norske musikkpublikummet har også mer vidsyn enn mange andre, tror jeg. Se bare på suksessen til Kaizers Orchestra og deres sigøynermusikk. Sondre Lerche gjør også mye rart, jeg tror publikum er klar for noe annet enn vers-vers-refreng.