NRK Meny
Normal

Das Prinzip Hoffnung

Prinsippet håp var Ernst Blochs formidable arbeidsstykke, der håp blir forstått som allmennmenneskelig prinsipp.
Å håpe er noe av det som gjør mennesket til menneske.
Da filosofen flyttet fra USA til Leipzig i 1949 ville ikke DDR-regimet trykke bøkene hans.
-Vi har dessverre ikke papir, Herr Professor Bloch.

Schlaraffenland av Bruegel, 1567, Wikipedia

Prinsippet håp

Et par linjer fra Blochs forord til Prinsippet håp er tilstrekkelig. Man ser med en gang at Bloch var en tenker som ikke kunne bli tilfreds med Sozialistische Einheitspartei Deutschlands og den dialektiske materialismen:

«Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hvor går vi? Hva tør vi forvente? Hva venter oss? – Mange kjenner kun forvirring. Gulvet gynger og de vet ikke hvorfor eller hva som gjør grunnen utrygg. Denne tilstanden er Angst. Blir den tydeligere er det Frykt.

Det det kommer an på er å lære Håpet å kjenne.»

En som skriver sånn kan ikke være stivnet i den historiske materialismen.

Ønskedrømmer

Slaraffenland heter Peter Brueghel den eldre sitt bilde fra 1567. Alt man ønsker er tilstede, bare å legge seg nedpå. Ubesværet. Det er her Bloch plasserer amerikansk Showbiz og jazz. Underholdning som tømmer hjernen og beveger bekkenet. Det likte Ernst Bloch dårlig.

Folkedans var mye bedre, der står aktørene oppreist. Mennesket skal stå, ikke ligge, virker det som om Ernst Bloch mener. Interesserete kan lese mer på den tyske Wikipediasiden om Das Prinzip Hoffnung

Musikken

Per Husby tenker at Ernst Bloch kanskje ville ha endret oppfatning hvis han hadde fått høre Miles Davies-nonetten som spilte inn «Birth of the Cool» i 1949. Men da hadde Ernst Bloch reist hjem til Tyskland og fått stilling som professor av DDR-myndighetene.

Birdland

Husby presenterer også et opptak fra «Birdland» tidlig på femtitallet med flere legender – Clifford Brown spiller trompet, Art Blakey slår på trommer og lille Pee Wee Marquette introduserer bandet.

Men hva sier egentlig Pee Wee Marquette til publikum?
Han sier dette:

  • «Ladies and Gentlemen, as you know we have something special down here at Birdland this evening – a recording for Blue Note Records. When you applaud for the different passages, your hands go right over the records there, so that when they play them over and over throughout the country you may be some place and say “oh, there’s my hand over on those records, that I dug down at Birdland”. We’re bringing back to the bandstand at this time, ladies and gentlemen, the great Art Blakey and his wonderful group, featuring the new trumpet sensation Clifford Brown. Horace Silver is on piano, Lou Donaldson on alto. Curly Russel is on bass. Let’s get together and bring Art Blakey to the bandstand with a great big round of applause. How about a big hand now – for Art Blakey. Thank ya! »

De av dere som bruker Spotify kan høre musikken vi spiller i Studio Sokrates denne uken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify