Hopp til innhold

Basstreff i særklasse

Den norske jazzbassisten Tine Asmundsen er elev av Richard Davis, en levende legende i moderne amerikansk jazz. Nå har de to realisert sitt ønske om en gang å spille inn plate sammen, og resultatet er oppsiktsvekkende.

Basstreff:Tine Asmundsen og Richard Davis
Foto: George Helmke

Hør anmeldelsen

"Madison" har de kalt plata, etter universitetet og byen hvor den nå 77-årige Richard Davis har vært mentor og inspirator for unge bassister fra hele verden gjennom siste generasjon. Før det var han en av USAs mest ettertraktede studiomusikere og spilte med alle fra Miles Davis og Eric Dolphy til Leonard Bernstein og Bruce Springsteen.

Besatt av bass

To kontrabasser - et håpløst prosjekt skulle man tro. Hvilket herved er motbevist. Tine Asmundsen og Richard Davis tråkker nemlig ikke på hverandre, de går inn og ut av ulike roller som solister, akkompagnatører og likeverdige samtalepartnere. Og det svinger fra første takt, men vær beredt – du har mange overraskelser i vente. For Richard Davis og Tine Asmundsen er begge besatt av kontrabassen. De filer og gnikker og gnir, knipser og slamrer og banker – og deler med oss sin lyttende glede og forundring over lydene som kommer ut.

Historisk spenn

Musikken har jazzhistorisk spenn. Ved siden av originalkomposisjoner bys det på både Horace Silver og John Coltrane-klassikere i ny og original innpakning. Dessuten har Tine brakt med seg til studio i Madison den kreative Vidar Johansen, som med saksofon, fløyte og bassklarinett nok en gang dokumenterer sin unike evne til lojalt å gå inn i nye situasjoner. Johansen bidrar også med flere underfundige komposisjoner, heriblant et musikalsk mareritt vi ikke ville vært foruten.

Fjerdemann i laget er trommis Robert Shy, mest kjent fra samspillet med Roland Kirk på 70-tallet, og nå årvåkent til stede i den norsk-amerikanske dialogen, snart 40 år etter.

Forener og forsoner

Tine Asmundsen og Richard Davis

Tine + Richard

Foto: George Helmke

 

Madison er et oppsiktsvekkende og uklassifiserbart dokument over en levende kultur med århundrelange røtter til Afrika og Europa, en kultur som forener og forsoner musiske mennesker i felles glede. Fotografiene av en svart og en hvit hånd, flettet sammen i et sterkt og kjærlig grep om basshalsen er noe av det vakreste og best illustrerende jeg har sett som platecover.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters