Mange Instagram-brukere våknet i dag morges til et vesentlig lavere antall følgere enn de hadde da de la seg. Årsaken var ifølge avisen Daily Express at Instagram hadde slettet millioner av inaktive brukere og robotprofiler, eller «bots».
Mange av brukerne av bildedelingstjenesten reagerte negativt, men Ulrikke Falch, som mistet over 40.000 følgere onsdag, valgte å gi ros til Instagram.
– Jeg syns det er bra at Instagram har gjort et sånt tiltak som gjør at man i større grad har følgere som faktisk har lyst til å følge deg, sa Falch til NRK onsdag.
Men: Instagram har ifølge dem selv ikke gjort noen verdens ting.
Noen timer etter NRKs spørsmål om årsaken til fallet i antall følgere, svarer en talsperson fra Instagram på følgende vis:
– Vi er klar over et problem som endrer følgerantallet for noen brukere. Vi jobber med å fikse dette.
– For å få det i klartekst: Dette var ikke en bevisst opprydning fra deres side?
– Nei.
For ordens skyld: NRK har vært i kontakt med Falch etter opplysningene fra Instagram. Hun ønsker ikke å si mer enn det som allerede er sagt.
– Robotprofiler påvirker debatten
Postdoktor ved institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU, Melanie Magin, er en av NTNUs fremste eksperter på sosiale medier.
Da NRK intervjuet henne onsdag formiddag, var det fortsatt antatt å være en opprensking fra Instagram det var snakk om.
Margin beskriver falske profiler som et problem for gigantene på sosiale medier.
– Falske robotprofiler er antatt å påvirke den politiske debatten på sosiale medier, og ble jo beskyldt for å direkte ha påvirket presidentvalget i USA i 2016. Dette kan være grunnen til at de har bestemt seg for å ta en opprydning nå, sier hun.
Flere kjennetegn på falske brukere
Forskeren sier at de fleste store gigantene på sosiale medier har egne folk og metoder for å identifisere falske og ikke-menneskelige brukere. Magin peker på flere kjennetegn ved falske profiler:
- Falske brukere er raskere enn menneskelige brukere til å svare på, like og dele innlegg på sosiale medier, fordi de bruker automatiske prosesser som identifiserer relevante innlegg.
- Falske brukere sikter ofte mot brukere med store følgerskarer, og prøver å få synlighet rundt egne innlegg ved å merke dem med navnene til populære brukere.
- Falske profiler skjuler ofte sin geografiske posisjon, og har ofte lange, uvanlige brukernavn.
Vil kvitte seg med problemet
Magin forteller at det er en todelt årsak til hvorfor sosiale medier-giganter som Instagram og Facebook er ivrige etter å kvitte seg med falske brukere.
– Først og fremst vil de ikke miste ekte brukere, som kan føle seg plaget av de falske profilene. Årsak nummer to er at det er politisk press for å få bukt med problemet. Instagram er redd for å bli regulert av politikerne, og må da vise at de makter å ordne opp selv. Det tvinger dem til å gjøre slike tiltak, sier Magin.