NRK Meny
Normal

Podkast-sjangeren inntar krimromanen

Den engelske forfatteren Matt Wesolowski trodde slett ikke at podkast-skriveriene han samlet i skrivebordsskuffen skulle bli utgitt.

Matt Wesolowski

Matt Wesolowski debuterer med krimromanen «Seks historier» som han har skrevet som en podkast.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Boken handler om en podkast-programleder som forsøker å løse en uoppklart drapssak.

Drapet har skjedd i det tenkt turområde nordøst i England.

En gruppe tenåringer var på en organisert utflukt i de isolerte høydedragene, da den ene av dem plutselig forsvant. Gutten ble funnet drept sommeren etter, ute i naturen.

Podkast-programlederen intervjuer seks av dem som enten var mistenkt eller involvert i turen, for å nøste opp detaljer som han tror politiet kan ha oversett.

Programlederen prøver å få dem til å huske tilbake, selv om det har gått 20 år.

Skremmer moderne mennesker

Forfatteren er opptatt av hvor skremmende naturen kan virke på mennesker som ikke pleier å bruke den, og har valgt å legge handlingen i boken til naturen

Særlig den norske naturen inspirerer, etter å ha blitt introdusert til den gjennom musikksjangeren black metal som ung.

Da han så på MTV-programmet «Headbangers Ball» som ung, la han spesielt merke til bergensbandet Immortal. En musikkvideo var spilt inn i norsk fjellandskap. Tåken og den dunkle atmosfæren fengslet ham.

– Stemningen i musikken var noe helt annet enn ting jeg hadde hørt før. I Norge har dere en slags stillhet som preger heavy metal-musikken, ulikt andre.

– Mange myter og legender kommer fra naturen. Når mange nok snakker om de gamle legendene, er det som om de lever. Det er det skumle ved dem, sier Matt Wesolowski.

En slik grusom skapning dukker også opp i «Seks historier».

Fascinert av true crime

Matt Wesolowski verdsetter å høre podkaster der gamle politisaker blir belyst og forsøkt løst, og foretrekker å lese true crime og se horrorfilmer. Det bærer debutromanen preg av.

Forfatteren som selv har jobbet med ungdom, er interessert i hierarkiene ungdommen imellom, som at småting gjør om blir leder eller mobbeoffer.

– Slike småting tror jeg ikke at politiet er noe videre interessert i. Derfor ville bruke disse detaljene i mysteriet mitt.

Det vanskeligste med å skrive samtalene rett ut, var å få stemmene til å ligne karakterenes personligheter.

– Jeg måte inn i hodene deres, og ta hensyn til alle deres fakter og uttrykksmåter.

Han tiltrekkes av at nye antakelser og perspektiver kommer fram i krim-podkaster, og tanken på at de kan føre til helt nye ideer om hvordan ting henger sammen.

Tidligere har han utgitt tradisjonelt skrevne skrekk-noveller, og drømt om å skrive en roman. Podkast-skriveriene trodde han aldri skulle bli utgitt. Dette var mest for å eksperimentere med skrivingen sin.

Men da en venn overtalte ham til å sende manuset inn til en skotsk krimkonkurranse, vant han. Slik gikk det til at boken ble utgitt i hjemlandet Storbritannia, og nå er oversatt til norsk før den snart også kommer ut på fransk og islandsk.

Northumberland

Drapet i «Seks historier» har skjedd i det tenkte turområdet Scarclaw, som forfatteren har lagt til Northumberland nordøst i England.

Foto: Gordon Pringle/wazimu0/Flickr