Hopp til innhold

Farskjærlighet i terrorens tid

Birger Emanuelsen utfordrer gjengse ideer om barneoppdragelse i sin nye roman. Han mener ekte foreldrekjærlighet er å gjøre barna tøffere.

Birger Emanuelsen

– Gjennom å skrive boken har mye av mine personlige redsler avtatt. Kanskje er det et resultat av å gå inn i alle de vonde tankene, sier Birger Emanuelsen om å skrive den nye romanen «Jeg skal beskytte deg».

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

22. juli 2011 jobbet Birger Emanuelsen i Cappelen Damm like ved regjeringskvartalet i Oslo. Da bomben smalt stod han et par hundre meter unna og låste sykkelen sin.

Ruter ble knust. Birger fikk panikk, og løp opp gaten. Arbeidsplassen hans stod fortsatt.

Året etter fikk han sitt første barn.

– Jeg husker jeg tenkte at jeg kunne i alle fall aldri klart å beskytte ham mot noe sånt som dette. Hvordan i alle dager skal jeg kunne klare det?

Tøff kjærlighet

I Emanuelsens siste bok, «Jeg skal beskytte deg», skildrer han en far som går på tvers av den gjengse barneoppdragelsen. Sønnen er en snill gutt som er livredd for monstre om natten.

Faren, Jon, mener hans viktigste oppgave, er å gjøre sønnen klar til å takle en verden med terrorangrep og eventuelle katastrofer. Han tar sin fem år gamle sønn ut på en skogstur som en slags manndomsprøve.

Forfatteren kjenner seg godt igjen i sin egen hovedperson. Han bekymrer seg over hvor beskyttet vi er som norske borgere, både økonomisk og juridisk, og hvordan vi blir tatt vare på av det offentlige.

– Mye av barneoppdragelse går ut på at vi som foreldre vil sikre oss om at vi ikke gjør noe galt. Mens Jons perspektiv er at – jo, men den dagen kommer at jeg ikke er her. Han har lyst til å oppdra sønnen slik at han kan være forberedt på det som kommer. Den kjærligheten er vanskeligere, mer kravstor, og strider med et rådende ideal, sier Emanuelsen.

Birger Emanuelsen

– Mens jeg skrev boka kom jeg tettere på redsler jeg tror man har som forelder. Redsler om jeg går for langt og er for mye sint, om jeg er en god nok far, sier Emanuelsen.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Spent på mottakelsen

Emanuelsen er spent på hvordan leserne kommer til å motta boka.

– Jeg har vært redd for å gi ut denne boka fordi jeg skriver på en måte som utfordrer leseren mer enn at de kjenner seg igjen, sier forfatteren.

Han er klar over at barneoppdragelsen i boka kan oppfattes som kontroversiell, men håper likevel at de som leser den får et mer utvidet syn på det å oppdra barn.

– Jeg tror mange er opptatt av å vise fram hvor gode foreldre vi er, og måten vi gjør det er ved å vise fram fine klær, ferier og gode matpakker. Men det å oppdra et barn er å gjøre de i stand til å leve uten deg, og gi dem noe som kan blomstre opp når de er på sitt mest ensomme – og tenker at livet er fullstendig meningsløst. Hvis du som forelder har klart å plante en kjærlighet eller et håp som blomstrer opp da – da har du gjort en god oppdragelse. Alt det andre er ting som forsvinner, konkluderer Emanuelsen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters