Ble bråk da Munch-museet kjøpte seg omtale og kalte det anmeldelse

Munch-museet betaler bloggere og kjendiser for omtale av utstillinger. Men da museet, på sin Facebook-side, kalte en omtale for en «anmeldelse», ble det bråk.

Tusvik & Tønne

OMTALTE MUNCH-UTSTILLING: Komikerne Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, her på scenen i Chateau Neuf i 2015.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Det var duoen Tusvik & Tønne som hadde vært på utstilling og som fikk betalt for å fortelle om det i sin podkast.

«Utstillingen heter Emma og Edvard – kjærlighet i ensomhetens tid», sier Sigrid Bonde Tusvik i podkasten.

Munch-anmeldelse

ANMELDELSE: Munch-museet hadde lagt ut lenke til Tusvik & Tønne sin podkast og skrevet under at duoen hadde anmeldt Munch-utstillinga. Nå har Munch-museet moderert Facebook-innlegget.

Foto: Faksimile

Munch-museet betaler mellom 5000 og 40.000 kroner for sponset innhold, ifølge avisen Minerva, som omtalte saken først. For Munch-museet er det viktig å nå ut til de unge, på plattformer som blogger og populære podkaster.

Stein Olav Henrichsen

VIL NÅ DE UNGE: Direktør ved Munch-museet sier de bruker andre kanaler for å nå et ungt publikum.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

– Vi på Munch-museet har lyst å nå ut til de vi ikke når ut til gjennom de tradisjonelle mediene, derfor bruker vi mange ulike kanaler. Vi har jo virkelig fått ungdommen til å komme på Munch-museet og vi har mellom syv- og tidoblet det lokale besøker, sier direktør ved Munch-museet Stein Olav Henrichsen.

«Vi takker Munch-museet for visitten og håper alle som liker å se Munch går og koser seg helt fram til 17. april på Emma og Edvard – Kjærlighet i ensomhetens tid», fortsetter Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne i podkasten.

– Skader Munch-museets troverdighet

At det sto: «Tusvik og Tønne har anmeldt utstillingen» på Munch-museet sine facebooksider fikk flere til å reagere. Blant dem var kurator Susanne Grina Lange ved Telemarksgalleriet, som er en del av Norsk industriarbeidermuseum. Hun mener det skader Munch-museets troverdighet at den betalte omtalen blir kalt en anmeldelse.

– Munch-museet, som den store institusjonen den er, bør holde seg for god for blande kortene når det kommer til omtale og anmeldelser. Hvis vi hadde fått opplyst at Munch-museet hadde invitert komikerne inn i utstillingen for å høre hva de synes, så hadde det gjort det litt lettere å svelge, sier Susanna Grina Lange.

– Flaut

Erlend Høyersten, direktør ved Aarhus Museum (AROS), mener museet ikke har gode nok retningslinjer for kommunikasjonen sin.

ERLEND HØYERSTEN

FLAUT: Erlend Høyersten, direktør ved Aarhus Museum, er lite imponert over Munch-museet.

Foto: Jørgen Eide / NRK

– Jeg syns det er flaut når institusjoner, som bedriver kunnskapsformidling, ikke klarer å sette to anførselstegn rundt anmeldelse, men presenterer dette som noe annet, sier Høyersten.

Munch-museet har til en viss grad tatt selvkritikk, og har merket innlegget på facebooksiden sin tydeligere med at det er sponset innhold.

– Vi mangler ikke retningslinjer, men vi kunne vært tydeligere i dette innlegget her. Det var ikke det at det ikke var merket, men det var ikke merket godt nok, sier direktør ved Munch-museet Stein Olav Henrichsen.

– Er du enig i at det bør være et vanntett skille mellom et betalt oppdrag og anmelderi?

– Vi er veldig opptatt at det skal være legitimitet i norsk presse og norske kulturinstitusjoner. Det er klart vi enig i at det er viktig at folk vet hva de leser når de leser noe, så det er et prinsipp som er en del vår etikk, sier Henrichsen.

Kulturstrøm

  • Filmspenning om plattformkollaps

    Filmen «Nordsjøen» pirker i selve grunnlaget for det norske velferdssamfunnet, nemlig oljen. En god spenningsfilm som trolig ville vært enda bedre om historiens miljøproblematikk hadde tatt større plass, skriver Birger Vestmo i Filmpolitiet. Terningkast 4.

    Fra filmen "Nordsjøen".
    Foto: Fantefilm Fiksjon / Nordisk Film Distribusjon
  • Lettbeint animasjonsfilm

    I den nye animerte familiekomedien «Ron i ustand» er smarttelefonenes forbrukervennlige algoritmer utviklet til en megapopulær lekerobot. Hyggelig og lettbent, men ligner på mye vi har sett vært gjort bedre før, skriver Sigurd Vik i Filmpolitiet. Terningkast 3.

    Fra filmen "Ron i ustand"
    Foto: ©2020 20th Century Studios. All Rights Reserved.
  • Fullt hus på Munchmuseet

    Det var, ikke overraskende, fullt hus hele helgen på det nye Munchmuseet i Oslo. Da de 15.000 billettene ble sluppet, ble de revet bort på noen få timer, opplyser Munchmuseet til NRK.

    – De 15.000 var besøkende til utstillingene, men det var langt flere innom i resepsjonsområdet og på kafeen og i restauranten, sier presseansvarlig Maren Lindeberg.

    Også i tiden som kommer må folk kjøpe inngangsbillett på forhånd, enten på nettet eller i museumsbutikken.

    – Folk må velge tidspunkt for besøket, men når de først har kommet inn kan de bli så lenge de vil, sier Lindeberg. Hun sier det er forhåndsbestilt drøyt 14.800 billetter til utstillingene og arrangementer ut året.

    Munch-museet i Bjørvika
    Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK