Hopp til innhold

– Føles spennende og intimt

Bjarte Arneson håper den skjønnlitterære debuten blir bedre enn den seksuelle debuten.

Bjarte Arneson

Bjarte Arneson debuterer med novellesamlingen 'Dette forandrer alt'.

Foto: Tiden/Ole Jakob Bøe Skattum

"Dette forandrer alt"

– Og at jeg denne gangen slipper å høre på Sting under seansen, sier Bjarte Arneson til NRK.no.

På mandag skal nemlig Arneson for aller første gang stå frem som forfatter. Da lanseres novellesamlingen «Dette forandrer alt» på Tiden forlag.

Fortell om debutboken din.
– Det er nesten enklere å fortelle hva den ikke er, men man kan vel si at den består av tolv historier som er vidt forskjellige hva temavalg angår, men som alle ligger et godt stykke unna hverdagsrealismen. Jeg tar gjerne til orde for en større avstand mellom fiksjon og virkelighet.

Når tenkte du første gang at du ønsket å bli forfatter?
– Det er jeg usikker på, men mitt første leserinnlegg i lokalavisen gjorde at krokan igjen ble tilgjengelig hos Gjøviks softisselgere. Det var i alle fall første gang jeg bevitnet makten i det skrevne ord.

Fortell om din vei frem til å bli forfatter.
– Jeg tok med meg en mengde servietter og post-it-lapper med hastig nedskrevne idéer og observasjoner, og reiste noen måneder til utlandet for å sortere tankene og for å få tid og ro til å skrive. Ved hjemkomst sendte jeg først manuset til ett forlag, og ble deretter innkalt til en workshop. Da jeg skjønte at regelen om å sende manuset til ett og ett forlag egentlig ikke var noen regel allikevel, sendte jeg inn til flere forlag, fikk fullstendig motstridende tilbakemeldinger, og valgte til slutt forlaget som likte manuset på riktigst måte.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Når man vekkes midt på natta av at telefonen ringer og en redaktør hyler «dette skal gis ut!» er det klart man blir gira. Dette hendte imidlertid ikke meg. For mitt vedkommende var det aldri noen enkelttelefonsantakelse, men en prosess som innbefattet omskriving og dermed strakte seg over en viss tid. Sånn sett ble følelsen litt utvannet.

Hvem er dine litterære forbilder?
– Jeg vil ikke bruke ordet «forbilder», men hvis jeg skal nevne noen som har skrevet bøker jeg har satt særlig stor pris på å lese, må jeg nevne George Saunders og Roald Dahl.

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Vikram Seths «The Golden Gate», selv om den gjorde at jeg begynte å tenke i sonetteform når jeg skulle sove.

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Skriv det du har lyst til å skrive, ikke det du tror forlagene er ute etter.

En av fjorårets diktdebutant, Audun Mortensen, prøver å leve lengst mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?
– Jeg tror ikke honoraret dreier seg om et større beløp enn en litt romslig, norsk månedslønn, så jeg tror jeg bare innlemmer det i husholdningsbudsjettet.

Hvilken forventninger har du til det å debutere?
– Det å debutere føles både spennende og intimt. Sånn sett er ikke den skjønnlitterære debuten så forskjellig fra den seksuelle. Jeg håper imidlertid at denne debuten blir den beste hittil, og at jeg denne gangen slipper å høre på Sting under seansen.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.