Hopp til innhold

– Føles spennende og intimt

Bjarte Arneson håper den skjønnlitterære debuten blir bedre enn den seksuelle debuten.

Bjarte Arneson

Bjarte Arneson debuterer med novellesamlingen 'Dette forandrer alt'.

Foto: Tiden/Ole Jakob Bøe Skattum

"Dette forandrer alt"

– Og at jeg denne gangen slipper å høre på Sting under seansen, sier Bjarte Arneson til NRK.no.

På mandag skal nemlig Arneson for aller første gang stå frem som forfatter. Da lanseres novellesamlingen «Dette forandrer alt» på Tiden forlag.

Fortell om debutboken din.
– Det er nesten enklere å fortelle hva den ikke er, men man kan vel si at den består av tolv historier som er vidt forskjellige hva temavalg angår, men som alle ligger et godt stykke unna hverdagsrealismen. Jeg tar gjerne til orde for en større avstand mellom fiksjon og virkelighet.

Når tenkte du første gang at du ønsket å bli forfatter?
– Det er jeg usikker på, men mitt første leserinnlegg i lokalavisen gjorde at krokan igjen ble tilgjengelig hos Gjøviks softisselgere. Det var i alle fall første gang jeg bevitnet makten i det skrevne ord.

Fortell om din vei frem til å bli forfatter.
– Jeg tok med meg en mengde servietter og post-it-lapper med hastig nedskrevne idéer og observasjoner, og reiste noen måneder til utlandet for å sortere tankene og for å få tid og ro til å skrive. Ved hjemkomst sendte jeg først manuset til ett forlag, og ble deretter innkalt til en workshop. Da jeg skjønte at regelen om å sende manuset til ett og ett forlag egentlig ikke var noen regel allikevel, sendte jeg inn til flere forlag, fikk fullstendig motstridende tilbakemeldinger, og valgte til slutt forlaget som likte manuset på riktigst måte.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Når man vekkes midt på natta av at telefonen ringer og en redaktør hyler «dette skal gis ut!» er det klart man blir gira. Dette hendte imidlertid ikke meg. For mitt vedkommende var det aldri noen enkelttelefonsantakelse, men en prosess som innbefattet omskriving og dermed strakte seg over en viss tid. Sånn sett ble følelsen litt utvannet.

Hvem er dine litterære forbilder?
– Jeg vil ikke bruke ordet «forbilder», men hvis jeg skal nevne noen som har skrevet bøker jeg har satt særlig stor pris på å lese, må jeg nevne George Saunders og Roald Dahl.

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Vikram Seths «The Golden Gate», selv om den gjorde at jeg begynte å tenke i sonetteform når jeg skulle sove.

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Skriv det du har lyst til å skrive, ikke det du tror forlagene er ute etter.

En av fjorårets diktdebutant, Audun Mortensen, prøver å leve lengst mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?
– Jeg tror ikke honoraret dreier seg om et større beløp enn en litt romslig, norsk månedslønn, så jeg tror jeg bare innlemmer det i husholdningsbudsjettet.

Hvilken forventninger har du til det å debutere?
– Det å debutere føles både spennende og intimt. Sånn sett er ikke den skjønnlitterære debuten så forskjellig fra den seksuelle. Jeg håper imidlertid at denne debuten blir den beste hittil, og at jeg denne gangen slipper å høre på Sting under seansen.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen