– Vi er veldig overrasket over reaksjonene. Vi ville at dette skulle være et fint tilbud til noen få av våre kunder. Men vi lytter til folk og dropper denne ordningen, sier markedssjefen til NRK.
– Forstår dere at såpass mange reagerte?
– Vi ser jo at barn har ulike forutsetninger og økonomiske midler, men det finnes allerede lignende systemer andre steder i samfunnet. Men nå gjør vi retrett. Nordmenn var ikke klar for dette enda, sier Røhne Andersen.
Ved å kjøpe et ekspresspass til 300 kroner i tillegg til inngangsbilletten, som koster rundt 500 kroner, så kunne du gå forbi den ordinære køen og inn i en kortere kø. Dette gjaldt i de åtte største attraksjonene i parken.
Kraftige reaksjoner
Etter at NRK på mandag fortalte om at fornøyelsesparken utenfor Oslo har begynt med ekspresspass har det kommet svært sterke reaksjoner. Både i sosiale medier og fra politisk hold.
Mange mener Tusenfryd er med å på å vise barn hvem som har råd til å slippe kø og hvem som ikke har det.
Kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) var en av dem som ba parken om å droppe ekspresspass.
– Som mor og politiker så syntes jeg dette er umusikalsk. At parken skal lage et A og B-lag for barna våre basert på hvem som har betalt penger for det. Dette er veldig unorsk, sa hun til NRK.
Tusenfryd eies av det store spanske selskapet Parques Reunidos, som driver flere parker i Europa med lignende ekspresspass. Det var første gang en norsk fornøyelsespark skulle begynne med noe slikt.
– Den spanske eieren er litt overrasket over reaksjonene, men de vil også lytte til publikum, sier Røhne Andersen hos Tusenfryd.
– Kom initiativet til å innføre dette fra dem eller fra dere?
– Dette var på bakgrunn av positive tilbakemeldinger som eieren har fått i andre parker.
Betalte seg forbi Signe
Signe Møller Ørslien var på Tusenfryd i helgen. Der opplevde hun å måtte vente lengre i kø fordi noen med ekspressbillett måtte kjøre først.
– Vi skulle kjøre en av attraksjonene og hadde stått lenge i kø. Da vi kom helt frem i køen og skulle gå om bord måtte vi vente enda en runde fordi noen med ekspresspass måtte kjøre før oss, forteller 12-åringen.
– Jeg syns det er litt synd at de som har mer penger kan komme først i køen. Det var en kjip opplevelse for oss. Alle bør stå like lenge i kø, sier Møller Ørslien til NRK.
Tar Tusenfryd i forsvar
Silje Hjemdal i Fremskrittspartiet reagerer på det hun mener er «gapestokkmentalitet». Hun sitter i Stortingets familie- og kulturkomité.
– Jeg synes det er litt dobbeltmoralsk at en enkelt privat aktør skal settes i gapestokk på denne måten. Mange i denne debatten hev seg veldig fort rundt uten å tenke på at de selv har kjøpt en billett til fremste rad på en statsstøttet teaterforestilling eller ekstra benplass på flyet. Hvor skal man sette grensen?, sier Hjemdal.
Hun viser til at mange private aktører den siste tiden har hatt en tøff tid uten økonomisk kompensasjon for strømkrise og priskrig.
– Da må bedriftene prøve seg fram og finne måter å få ting til å gå rundt og tilpasse tilbudene sine.
Barn med funksjonsnedsettelse
Ragnhild Hartviksen er gjennom Barneombudet utnevnt til Barnas stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet. Hun sitter i familie- og kulturkomiteen. Hartviksen er svært kritisk til Tusenfryds ekspresskø-ordning og er spesielt bekymret for barn med funksjonsnedsettelse.
– Jeg er bekymret for at toleransen vår ovenfor denne gruppen, som virkelig trenger det, skal bli svakere gjennom denne ordningen, sier Hartviksen.
NRK har også vært i kontakt med de andre store fornøyelsesparkene i landet. Ingen av de andre parkene sier de vil innføre noe slikt, men både Dyreparken i Kristiansand, Sommarland i Bø og Hunderfossen familiepark forteller at ulike ekspresskø-ordninger har vært oppe til diskusjon.