– Det er leit å se at de innfører noe slikt i Norge, sier kulturbyråd i Oslo, Omar Samy Gamal (SV).
Han reagerer på at Tusenfryd har begynt å selge såkalte ekspresspass.
Betaler du 300 kroner i tillegg til inngangsbilletten, som koster rundt 500 kroner, så kan du gå forbi den ordinære køen og inn i en kortere kø. Dette gjelder når du skal kjøre de åtte største attraksjonene i parken.
Konseptet er vanlig i utlandet, men det er første gang en norsk fornøyelsespark innfører noe slikt. Tusenfryd eies av det store spanske selskapet Parques Reunidos, som driver flere parker i Europa med lignende ekspresspass.
Erik Røhne Andersen, markedssjef i Tusenfryd.
Foto: TUSENFRYD– Vi har lyst til å teste ut dette, blant annet fordi gjester over lang tid har forespurt noe sånt. I starten er det et veldig begrenset antall ekspresspass som selges, forklarer Erik Røhne Andersen, markedssjef i Tusenfryd.
Nå selges det kun 50 ekspresspass om dagen, men Røhne utelukker ikke at antallet vil øke hvis ordningen blir populær.
– Viser barna ulikhet
Kulturbyråden mener dette er med på å vise barn hvem som har råd til å slippe kø og hvem som ikke har det.
Byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo, Omar Samy Gamal (SV).
Foto: Sturlason– Det er sånne konsepter som gjør at man kjenner på forskjellene i samfunnet, sier Gamal.
– Men mange andre steder i samfunnet så tilbys jo muligheten til å betale mer for å få et bedre tilbud, hva er galt med at en fornøyselspark gjør det samme?
– Vel, jeg syns dette er en generell dårlig utvikling i samfunnet. Tusenfryd er et sted som er rettet mot barn. Vi bør gå i motsatt retning for å gi likere muligheter, svarer kulturbyråden.
– Ikke overraskende
NRK har vært i kontakt med de andre store fornøyelsesparkene i landet. Ingen av de andre parkene sier de vil innføre noe slikt, men både Dyreparken i Kristiansand, Sommarland i Bø og Hunderfossen familiepark forteller at ulike ekspresskø-ordninger har vært oppe til diskusjon.
– Det er ikke overraskende at Tusenfryd gjør dette, sier Halvor Mehlum, professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo.
Økonomiprofessor Halvor Mehlum.
Foto: Lisbeth Skei / NRKHan påpeker at det stadig dukker opp flere slike ordninger i samfunnet, som i reiselivet, annonsemarkedet og på et vis også i helsevesenet. Fordi folk er villig til å betale for det, forklarer Mehlum:
– På denne måten tjener Tusenfryd mer penger. Men utfordringen er at når noen får stå kortere i kø, så må andre stå lenger.
Lytter til tilbakemeldingene
Røhne Andersen i Tusenfryd ser poenget, men tror ikke dette vil bli et problem.
– Det skal ikke gå så mye utover lengden på den ordinære køen.
– Hva tenker dere om kritikken dere får? Er dere med på å tydeliggjøre forskjeller ved å innføre en slik ordning?
– Vi lytter og vil lytte til tilbakemeldingene når vi nå fremover tester dette, sier markedssjefen.