Hopp til innhold

Bekrefter at Nasjonalmuseets van Gogh-maleri er ekte

Etter nærmere 50 år med usikkerhet, kan Nasjonalmuseet i dag bekrefte at museets maleri «Selvportrett» av Vincent van Gogh er ekte.

«Selvportrett» (1889) av Vincent van Gogh.

«Selvportrett» av Vincent van Gogh

Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion

På 1970-tallet ble det reist spørsmål om bildets ekthet, som følge av usikkerhet knyttet til bildets eierhistorikk og maleriets uvanlige stil og fargebruk. Nå er det bekreftet at bildet er en original.

– Dette er gode nyheter. Vi er takknemlige for samarbeidet vi har hatt med Van Gogh-museet om forskningsprosjektet, og naturligvis glade for utfallet av det grundige arbeidet som er gjort, sier direktør i Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo i en pressemelding.

Videre forteller hun at museet ser frem til å vise publikum et ekte van Gogh-maleri, når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2021.

Karin Hindsbo

Direktør for Nasjonalmuseet Karin Hindsbo

Foto: Dag Fosse / Dag Fosse

Løftet frem mistanke

I januar 2003 satte kunsthistoriker Johannes Rød i sin hovedfagsoppgave spørsmålstegn ved bildets ekthet. Hans forskning førte til at Nasjonalgalleriet forandret skiltet under bildet fra «selvportrett» til «portrett», som nå blir endret igjen.

Rød er klar på at han bidro til å forsterke mistanken om at maleriet var falskt, med er glad for at man nå har fått bekreftet at det er et orginalt van Gogh-maleri.

– Det er helt fantastisk at det nå er fastslått at selvportrettet er ekte. Da jeg skrev min hovedoppgave om maleriet var det få van Gogh-eksperter som trodde det. Helt siden 1910 har dette vært diskutert. De siste 10-15 årene har det kommet ny kunnskap som gjør at det nå er mulig å fastslå om van Gogh har malt det eller ikke, sier Rød.

Han påpeker at det var bildets utseende som gjorde at det oppsto mistanker om at bildet kunne være falskt.

- Uttrykksmessig skiller bildet seg ut fra andre selvportretter av Van Gogh. Det fremstår mer skissemessig og uferdig.

Nå har Nasjonalmuseet endelig en van Gogh igjen

For å bekrefte om maleriet er et orginalt verk, inngikk Nasjonalmuseet i 2014 en avtale med Van Gogh-museet i Amsterdam i Nederland. De har nå undersøkt bildet.

– Forskerne ved Van Gogh-museet har gjort et svært grundig arbeid med å undersøke verket. Både studier av eierhistorikk og tekniske undersøkelser bidrar til å legge et solid grunnlag for konklusjonen om at maleriet er utført av van Gogh, sier kurator ved museet, Mai Britt Guleng i samme pressemelding.

Bildet skal være det første maleriet Van Gogh malte etter en sykdomsperiode i 1889.

Maleriet «Selvportrett» er på utlån til Van Gogh-museet og deres utstilling «In the Picture» som åpner 21. februar 2020. Bildet kommer tilbake til Norge og Nasjonalmusset, og vil få en sentral plass i den nye samlingsutstillingen når det nye Nasjonalmuseet ved Rådhusplassen i Oslo åpner våren 2021.

Tre arbeidere bortvist fra byggeplassen til Nasjonalmuseet etter varsler om seksuell trakassering

Omstridte erotiske Picasso-bilder skaper reaksjoner

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.