Videospill på flere plattformer tilbyr blant annet kjøp av oppgraderinger, kostymer, nye baner og annet inne i spillet. Spillselskapene omsetter for store summer. Bare i april omsatte videospillet Fortnite for nærmere 300 millioner dollar, kun på at brukerne kjøpte kosmetiske ting, ifølge den amerikanske nettavisen The Verge.
Rådgivningstjenesten Barnevakten forteller at de mottar henvendelser fra fortvilte foreldre, etter at barna har brukt langt mer penger enn de har vært klar over.
– Vi har bare de to siste månedene fått flere henvendelser som er i størrelsesorden ti til tjue tusen, sier rådgiver i Barnevakten, Kjellaug Tonheim Tønnesen.
Hun sier barna i flere av sakene ikke har visst at de har brukt ekte penger, mens i andre saker har foreldre opplevd at barna har tatt kredittkortinformasjon og lagt det inn i spillene uten at foreldrene har vært klar over det.
– Det er jo bevisste mekanismer i spillene som gjør det ekstra fristende å bruke penger.
Tønnensen sier barna ønsker seg ting, og opplever kjøpepress i spill på samme måte som i det virkelige liv.
– De kule tingene og ekstrautstyr i spill gir status og fordeler. Dessuten ønsker man ikke å være utenfor hvis alle vennene har kjøpt ting, sier hun.
- Les også:
– Har ikke så stor betydning
19- år gamle Johannes Neset spiller ofte dataspill med sine kompiser. Han kjenner ikke på kjøpepresset, men tror det er verre for barn og yngre ungdom.
– Det har ikke så stor betydning for meg, men for en yngre person tror jeg det kosmetiske har mye å si.
Han tror også at kjente spillere som reklamerer for ting de har kjøpt, kan påvirke barn til å ville kjøpe mer.
Johannes Neset (19) spiller mye spill sammen med kompisene sine.
Foto: Privat- Les også:
Presset har flyttet seg
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, tror presset delvis kan ha flyttet seg over på digitale flater blant unge.
– Ellers så kan det ha kommet i tillegg til det som var. Det er enda mer kritisk, hvis dette presset kommer i tillegg til klær og sko.
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, mener det er viktig at foreldre setter seg inn i spillene.
Foto: Ole Walter JacobsenHan sier de ofte ser saker hvor barn har handlet mer enn foreldrene var klar over. Iversen understreker at det viktigste er å diskutere hvordan man kan unngå at dette skjer, heller enn hva man gjør når det har skjedd.
– Det forutsetter at foreldregenerasjonen som gir barn tilgang til digitale spillflater og apper, vet hvordan de klarer å begrense barnas forbruk.
Kjellaug Tonheim Tønnesen mener det er viktig at foreldre snakker sammen i foreldregrupper om pengebruk i spill. Hun mener også man bør gjøre konkrete avtaler med barna, og sette seg inn i spillene og innstillinger som kan gi foreldre kontroll over pengebruken.
Hvis det først går galt, sier rådgiveren at man bør søke råd.
– Hvis det først går galt og barna har brukt masse penger i spillene, og vi ikke har hatt kontroll på det helt, så er det viktig å prøve å gjøre noe med det og ikke bare kjefte på barna. Kontakt Forbrukerrådet for veiledning og råd for å få pengene tilbake.
NRK har siden i går morges forsøkt å få en kommentar fra Epic Games, som står bak spillet Fortnite, uten hell.
- Les også: