Hopp til innhold

Gameren Amalie fikk 70.000 fra dataspill-fan

Direktesendt dataspill har skapt så mye engasjement at følgerne donerer flere tusen kroner til favorittstreamerne sine. Men vær obs, mange fans er svært unge, påpeker forsker.

Amalie Reisvaag

Skjermdump fra nettstedet twitch, hvor Amalie har 54.000 følgere som ser på henne spille og snakker med henne hver dag.

Foto: Magnhild Mostad / NRK

I en leilighet i Berlin bor 21 år gamle Amalie «Proxyfox» Reisvaag fra Sola. I Tyskland er gamingmiljøet betydelig større enn i Norge, og nettopp derfor bestemte Reisvaag seg for å flytte hit halvannet år siden.

Proxyfox

Amalie «Proxyfox» Reisvaag streamer nesten hver dag.

Foto: Ida Marie Stokkelien / NRK

Det som startet som en hobby for over fire år siden, har nå blitt en fulltidsjobb. Seks dager i uken streamer Reisvaag at hun spiller League Of Legends. På nettstedet twitch har hun 54.000 følgere.

70.000 kroner

Reisvaag jobber også for et E-sport-selskap. Herfra kommer den stabile inntekten. I tillegg får hun også pengedonasjoner fra følgerne sine.

Hvis du liker servitøren din, tipser du. Det er litt det samme på twitch. Hvis de liker streamen min, kan de støtte meg med penger, sier hun.

Hva Reisvaag får av fansen, varierer veldig. Den største donasjonen hun har fått fra én person, er på 70.000 kroner.

– I begynnelsen var det veldig rart å få donasjoner fra fremmede. Nå setter jeg veldig pris på det. At noen velger å gi meg penger for at jeg kan fortsette med det jeg liker, betyr sykt mye, sier gameren.

– Må ta hensyn

De fleste som følger rogalendingen, er på hennes alder, men dette er ikke tilfellet overalt. Barn og unge er ofte spesielt interesserte i dette onlineuniverset, og Reisvaag mener streamere må ta hensyn når det blir snakk om penger.

– Jeg synes det er litt skummelt at mange av dem som appellerer til et yngre publikum, promoterer donasjoner, sier hun.

– Er det mange som utnytter unge fans?

– Ja, men ofte på en annen måte. For eksempel lager de kleskolleksjoner, eller «merch», som appellerer til de yngre. Så kan barna ønske seg det av foreldrene i gave. Streamerne vet selv at deres publikum er for unge til å bruke sine egne penger, så da går de gjennom foreldrene i stedet.

– Genial forretningsidé

Førsteamanuensis ved NTNU, Hendrik Spilker, har forsket på nettopp streaming. Han synes det er spennende å se hvordan twitch har funnet en ny måte streamerne kan tjene penger på.

– I onlineverdenen har du tradisjonelt hatt salg, abonnement eller reklamefinansiering. Men her har du et system med små transaksjoner, som viser en fremvekst av en ny forretningsmodell jeg tror vi kommer til å se mer av, sier Spilker.

Hendrik Spilker

Førsteamanuensis i mediesosiologi ved NTNU, Hendrik Spilker.

Foto: Privat

Selv om han mener det er genial forretningsidé, ser han at det kan være ugunstig for de yngre.

– Til sammen kan disse småbeløpene bli ganske store. Det er skummelt for brukeren. Hvert beløp kan virke lite, men plutselig har man brukt mer enn man tror, sier forskeren.

– Bør streamerne tenke over hvem som følger dem?

– Det er klart at streamere har et ansvar, og særlig hvis de har mange yngre og mindreårige følgere.