Daglig leder Linge Nilsen synes selv dette er utilgivelig.
- Enhver henvendelse skal bli besvart, og vi må få bedre rutiner på dette, understreker Nilsen, som alt i alt synes de kommer godt ut av testen.
- Vi testes sammen med mange store byer og typiske turistmål, og jeg synes Kragerø som en liten by klarer seg bra i testen, sier hun.
Sjuendeplass
For med i alt 63 av 100 mulige poeng havner Kragerø på en sjuendeplass i vår test. Testvinneren får 80 poeng totalt.
Men som turist i Kragerø kan det være vanskelig å finne fram til turistkontoret. Vår medarbeider gikk rett forbi lokalene uten å ense dem. Og turistkontoret er det eneste vi har testet hvor man må betale 5 kroner for å bruke toalettet.
Fem kroner for å gå på do
- Dette har med budsjettene våre å gjøre. Men dette er en symbolsk pris, 5 kroner er ikke en høy sum. Dessuten finnes det gratis offentlige toaletter i nærheten, presiserer Nilsen.
Over telefon gir Kragerø forholdsvis god service, og innhenter 23 poeng, hvor Trondheim og Kongsberg har fått høyest poengsum med 26 poeng. Men verken på norsk eller på tysk kunne Kragerø gi oss prisinformasjon om anbefalte overnattingssteder. Her måtte vi som turister ringe til hotellene selv.
Oppgraderer nettsidene
Kragerøs internettside kommer helt greit ut av det i vår test. Og Linge Nilsen lover at den skal bli enda bedre.
- Hjemmesiden vår oppgraderes i juli, og da vil den bli både bedre og lettere å bruke. Dessuten vil den legges ut på tysk, forteller Nilsen.