NRK Meny
Normal

Arrangerer fakkeltog for å få «Jul i Blåfjell» på tv

Engasjementet rundt hvilken adventskalender det er «riktig» å sende på NRK har vært stor den siste tiden. Nå går engasjerte seere nye veier for få tilbake «Jul i Blåfjell».

Jul i Blåfjell

POPULÆRT: Det har skapt mye debatt rundt at NRK ikke skal vise adventskalenderen «Jul i Blåfjell» på tv. Noen er så engasjerte i saken at de på lørdag skal arrangere fakkeltog i Oslo sentrum. Her er blånissene Tvilling (Mikkel Gaup) og Turte (Suzanne Paalgard).

Foto: NRK

De siste dagene har en heftig debatt om «Jul i Blåfjell» i både tradisjonelle og sosiale medier.

Det har faktisk gått så langt som at det på lørdag skal arrangeres fakkeltog i Oslos gater for å få blånissene tilbake på tv-skjermen.

Det hele startet etter at NRK i forrige uke skrev på sin Facebook-side at «Jul i Blåfjell» og «Jul på Månetoppen» i dag fremstår som litt utdaterte i sin fortellermåte og teknisk kvalitet, og derfor ikke kommer til å bli sendt igjen.

Innlegget har nå over tusen kommentarer. Svært mange er kritiske.

VG, Dagbladet og Nettavisen har alle omtalt saken. I VGs sak har også over 24 000 personer stemt på hvilken julekalender som er deres favoritt.

Underskriftskampanje og fakkeltog

Henriette Eilertsen

BLÅ JUL: Henriette Eilertsen elsker Jul i Blåfjell. Nå har hun arrangert fakkeltog for å få serien vist på NRK igjen.

Foto: privat

På Facebook er det opprettet en gruppe kalt «Vi som vil ha «Jul i Blåfjell» tilbake på NRK», som i skrivende stund har rundt tusen likes.

Det er også startet en underskriftskampanje, «Redd Blåfjell», som har samlet inn over 400 signaturer.

På lørdag arrangeres det et fakkeltog i Karl Johan, som i skrivende stund over 350 personer sier de skal delta i.

– Det begynte med at et bilde ble delt på Facebook. Så tok det veldig av og folk var positive, sier en av arrangørene, Henriette Eilertsen.

Hun er klar over kritikken hun har fått i løpet av dagen.

– Vi har fått litt kritikk, at man kan se det på nett og sånn. Men det er dette med å samle hele det norske folk rundt tv-skjermen.

– Er det de voksne eller barna som er mest opprørte i denne saken?

– Jeg tror nok det er de som er på min alder, litt eldre ungdommer. De som har vokst opp med Blåfjell.

NRK: – Forstår seerne

«Jul i Blåfjell» ble vist for første gang på NRK i 1999, og i reprise i 2001, 2004, 2008 og 2011.

Adventskalenderen fikk også en oppfølger i 2002, «Jul på Månetoppen», som også ble sendt i reprise i 2005 og 2010.

TV-sjef i NRK, Arne Helsingen, sier han føler med tv-seerne.

– Jeg forstår seerne godt, de aller fleste er knyttet til en tradisjon de har hatt i barndommen. Vi har fornøyet julekalenderne hvert omtrent hvert tredje år og brukt dem tre-fire ganger, sier Helsingen.

– Det er mange julekalender som folk har et forhold til, og det kommer ny neste år. Det er vanskelig å sende det år etter år, for da vil til slutt hele skjemaet være julekalendre.

Kulturstrøm

  • Skryt til «Mission Impossible»

    Den nye «Mission Impossible»-filmen, som delvis er spelt inn i Noreg, får skryt av internasjonal presse. Det skriv VG. Rolling Stone Magazine, Los Angeles Times og Entertainment Weekly er blant dei som rosar filmen. Scena der Tom Cruise heng og dinglar utfor Preikestolen får mykje merksemd. Men Noreg er ikkje nemnt i filmen; fjellplatået er lagt til India.

    MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT
    Foto: Paramount Pictures
  • Spillerom direkte frå Moldejazz

    Spillerom, NRK P2 sitt musikkprogram, sender live frå Moldejazz denne veka. I dag byr dei på live musikk og fuglekikking med hovudartisten Maria Schneider.

    Vi sender direkte fra Alexandraparken i Molde, der Moldejazz er i full gang. Programleder Tine Skolmen får besøk av aktuelle gjester og festivalmusikere på scenen. Dagens liveband: Ensemble Eliassen.
  • Ny studie om kvinner i film

    Mannlege kritikarar er meir skeptiske til filmar med kvinner i, enn kva kvinnelege kritikarar er, skriv The New York Times. Det viser ein ny studie frå San Diego State University. Studien tar for seg kritikkar publisert på nettstaden Rotten tomatoes. Forskarane finn at kvinnelege kritikarar i gjennomsnitt gir filmar med kvinner i ei vurdering på 74 prosent, medan dei mannlege kritikarane gir 62 prosent i gjennomsnitt til dei same filmane(stjerner og terningkast er gjort om til prosent i studien).