Hopp til innhold
Anmeldelse

Et europeisk århundre i tre tynne bøker

I «Den tredje løgnen» beveger ungarsk-sveitsiske Agota Kristof seg fra det besettende til det gåtefulle.

Bokomslaget til "Den tredje løgnen" og forfatter Agota Kristof.

Ungarsk-sveitsiske Agota Kristofs tre bøker om tvillingene Claus og Lucas er moderne klassikere i europeisk litteratur. Nå foreligger også det siste bindet i ny, oppdatert utgave på norsk.

Foto: CappelenDamm/ PHILIPPE PACHE / GETTY IMAGES
Bok

«Den tredje løgnen»

Agota Kristof

Skjønnlitteratur

2020

Cappelen Damm

Det er noe som skurrer i Agota Kristofs tredje bok om tvillingene Lucas og Claus. Jeg sjangler forvirret rundt i teksten uten helt å finne fotfeste.

For mens de to foregående romanene i denne trilogien gjorde meg så besatt at jeg glemte å gå av T-banen og nesten krasjet i en lyktestolpe, har ikke denne tredje boken samme effekt.

Les også: Anmeldelse av «Beviset»

Jernteppet raknet

«Den tredje løgnen» utkom første gang i 1991. Jernteppet hadde raknet i Europa, og det har det også gjort i romanen. Lucas, som forsvant over grensen til vest i slutten av «Tvillingenes dagbok» vender nå tilbake til den lille landsbyen, der han vokste opp. Han leter etter sin bror Klaus.

Så langt så godt. I første halvdel av romanen ser vi det hele fra hans perspektiv, mens vi i den andre delen ser det hele fra synsvinkelen til broren Klaus.

Sjalusidrama

Problemet for den som har lest de to foregående bøkene er at Kristof denne gang kommer opp med et helt nytt familiedrama, som er årsaken til at de to tvillingene skiller lag. Moren har skutt faren og skadet den ene sønnen i et sjalusidrama. Hvor kommer dette fra? Hvordan korresponderer dette med «Tvillingenes dagbok», der de to guttene jo ble overlevert i alle fall fysisk uskadde til bestemor?

Når man så først aksepterer at handlingstrådene ikke helt lar seg nøste opp, kommer kvalitetene i denne siste boken også til syne. Den bortkomne sønnen Lucas setter alle han møter på en moralsk prøve. Hører han fortsatt hjemme i det landet han forlot for førti år siden?

I de to første bøkene klinger den nazistiske okkupasjonen, og så det kommunistiske diktaturet med i dette landet som det er nærliggende å tenke er Ungarn.

Oppløste familieforhold

I denne siste boken dukker ordet «frihet» opp. Landet er fritt, men hva denne friheten egentlig består i, kan verken romanens personer, eller forfatteren overskue på dette tidspunktet.

De store samfunnsendringene går hånd i hånd med oppløsning og endring på mikronivå. En opprinnelig familie med mor, far og barn er gått i oppløsning og barna er sendt ut i verden, men med et indre behov for å reparere det som en gang var.

Å ta avskjed med foreldre og klare seg på egen hånd er en felles erfaring for oss alle, og en del av livets gang. Hos Kristof er denne oppløsningen brutal.

Gjenforeningen kan kun skje på kirkegården.

En mer tenksom fortelling

Den intense, besettende tonen fra de to foregående bøkene er erstattet av en mer gåtefull, tenksom fortelling i denne tredje boken.

«Den tredje løgnen» er ikke så oppslukende som de to første bøkene, men har du først lest de to første bøkene fremstår det som temmelig uaktuelt å ikke gi seg i kast med bok nummer tre.

Tidløse klassikere

Det at jernteppet falt mens Kristof skrev disse bøkene gjør at det faktisk er et helt århundres europeisk historie som er sammenfattet i disse tynne bøkene.

Men selv om bøkene er smale er leseropplevelsen stor. Den nøkterne fortellermåten skaper et vedvarende trykk i leseren. De manglende henvisningene til tid og sted gjør disse bøkene tidløse.

De to tvillingenes skjebne vil fortsette å fascinere lesere i alle aldre.

Tre bøker i Agota Kristofs trilogi. Gitt ut på nytt 2019/2020.

Ungarsk-sveitsiske Agota Kristofs tre bøker om tvillingene Claus og Lucas er moderne klassikere i europeisk litteratur. Nå foreligger også det siste bindet i ny, oppdatert utgave på norsk.

Foto: Cappelen Damm

Se Knut Hoem om «Den tredje løgnen» i Nyhetsmorgen:

Knut Hoem anmelder "Den tredje løgnen" i Nyhetsmorgen onsdag 5.august.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.