Musikere anklager Spotify for hemmelighold

Spotify gjør sitt gratistilbud mer attraktivt. Musikerne frykter de får enda mindre penger fra tjenesten, mens Spotify hevder det motsatte.

SWEDEN-MUSIC-COMPANY-SPOTIFY

Musikernes fellesorganisasjon sier de blir paranoide av at de ikke får vite nok rundt avtalene som musikkstrømmetjenestene inngår med platebransjen.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND / Afp

Nylig kunngjorde Spotify at de nå gjør musikk på mobilen gratis tilgjengelig for alle.

US-ONLINE-MUSIC-STREAMING-SERVICE-SPOTIFY-HOLDS-PRESS-EVENT-IN-N

Spotify-gründer Daniel Ek holdt pressekonferanse i New York 11. desember om endringer i Spotify-tilbudet.

Foto: SPENCER PLATT / Afp

Gratisbrukere har tidligere kun hatt tilgang til Spotify på en PC eller Mac, og da med reklameinnslag mellom låtene. Men nå får alle brukere av tjenesten streame musikk på mobil og nettbrett, noe som tidligere var forbeholdt betalende spotifyabonnenter.

Spotify fjerner også tidssperren på gratisfunksjonen, som betyr at du kan høre hva som helst, så lenge du vil.

Ikke levedyktig for musikerne

Men Musikernes fellesorganisasjon (MFO) skjønner ikke hvorfor Spotify velger å gi bort mer innhold gratis.

– Vi forstår at Spotify må bygge et kundegrunnlag, men vi er ikke fornøyde med at åndsverk skal bli brukt uten at det kommer musikerne til gode. Det blir ikke levedyktig for artistene etter hvert, sier Erica Berthelsen, informasjonsansvarlig i MFO, til NRK.no.

Flere artister har kritisert Spotify-modellen og MFO har tidligere protestert mot at artister kun er sikret 0,024 kr per streamet låt hos Spotify. De er langt fra fornøyde med at musikk nå skal deles gratis til alle spotifybrukere, på alle plattformer.

Ny artistside

Internasjonale artister som Beck og Radiohead-vokalist Thom Yorke har gått hardt ut mot Spotify-modellen, og etter kritikken lanserte Spotify en ny artistside som skal gi mer informasjon om hvordan Spotify-inntjeningen fungerer.

Men Berthelsen mener at denne siden ikke forklarer godt nok hvordan Spotify samarbeider med annonsører og kommersielle aktører.

– Spotify har lansert den nye artistsiden sin, men den sier ikke mye mer enn det vi visste fra før. Det mangler informasjon om pengene som går fra Spotify til de største plateselskapene, til telefonselskaper og andre aktører. Strømmeøkonomien blir mer og mer uoversiktlig, mener hun.

Berthelsen mener det er ekstremt viktig med åpenhet om dette.

– Vi blir paranoide når ikke får vite noe om dette, jo mer som holdes hemmelig jo mer mistenksom blir man. Vi oppfordrer dem til å være så åpne som mulig, sier hun.

Kun én av fire betaler

MFO har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på nye inntjeningsmuligheter for artister i de nye strømmetjenestene. Leder for denne gruppen er forsker Daniel Nordgård, som også ledet det regjeringsoppnenvte Nordgård-utvalget, som så på utfordringer rundt digitaliseringen av musikkbransjen.

Han stiller seg undrende til nylanseringene Spotify kom med i forrige uke.

– For meg høres det merkelig ut at de gjør gratistilbudet enda mer attraktivt. Det var en grunn til at de hadde begrensninger rundt gratistilbudet i utgangspunktet. Da er spørsmålet nå: Hva har endret seg?, sier han til NRK.no.

Spotify har 24 millioner aktive brukere, men kun i overkant av 6 millioner betalende abonnenter.

Nordgård mener det er viktig med flere betalende brukere om artistene skal kunne ha reell inntjening i tjenester som Spotify.

– Det totale antallet betalende brukere, er ikke mange. En fremtidig strømmeøkonomi kan ikke baseres på så få betalende abonnementer.

Det blir bedre for artistene, mener Spotify

Administrerende direktør for Spotify i Norden, Jonathan Forster også kjent for stemmen som sier «Hi, I’m Jonathan from Spotify», avviser kritikken.

Jonathan Forster fra Spotify under Bylarm

Jonathan Forster fra Spotify holdt foredrag i Oslo under Bylarm 2011.

Foto: Tore Jacobsen / NRK

Vi gjør dette for at vi kan betale artistene mer, mener han.

– Ved å være tilgjengelige på flere plattformer får vi flere folk til å benytte Spotify og vi får dem vekk fra piratvirksomhet. Vi får også annonseinntekter via gratistjenesten, og vi håper å få brukerne til å gå over til betalingsabonnementet etter hvert. Det vil hjelpe oss å betale ut mer til artistene, sier han til NRK.no.

I dag er det kun hver fjerde Spotify-bruker som betaler for tjenesten. Men Forster mener at dette er gode tall.

– De fleste medietjenester ville vært veldig fornøyde med 25 prosent betalende kunder. Vi kunne brukt tid på å få dem som bruker oss til å betale mer, men vi tror at vi med disse nye tiltakene vil massivt øke brukermassen. Og vi tror at dette vil føre til mer penger til musikkindustrien.

Vil komme musikkbransjen i møte

Spotify kan tjene på en større brukermasse ved at det gjør dem mer attraktive for annonsører og andre kommersielle aktører. Men Forster vil ikke gå ut med hvordan slike samarbeid forgår.

– Vi driver med business og individuelle kontrakter vil alltid være mellom de to partene. Vi kan ikke gå ut med dem, sier han.

Han forteller derimot at de ønsker å komme musikkbransjen i møte.

– Det er en stor bransje. Vi jobber med så mange vi kan og prøver å være så åpne som mulig. Men forandring er vanskelig, og vi skal høre på bransjens bekymringer og jobbe med dem for å finne nye løsninger, sier Forster.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sony: – Vi møter gjerne MFO

Dybdahl 2

Thomas Dybdahl er en av de mange norsk artistene som har Sony som plateselskap.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Administrerende direktør i Sony Music Norge, Lena Midtveit, mener ikke at avtalene er spesielt hemmelige. Hun mener plateselskapene og Spotify opererer på samme måte som bedrifter i alle andre bransjer.

– Du kan ta en hvilken som helst annen avtale i en annen bransje, man deler ikke slike avtaler. Vi må være så transparente som mulig, og det mener jeg vi er, sier Midtveit til NRK.no.

– MFO sier de blir paranoide av alt hemmeligholdet. Hva sier du til det?

– Jeg hadde møte med GramArt (en landsomfattende interesseorganisasjon for etablerte og uetablerte artister, journ. anm.) i februar, der jeg forklarte dem hvordan dette fungerer. Jeg gjør gjerne det samme for MFO. Jeg hadde faktisk planer om å ringe dem, sier Midtveit.

Hun innrømmer at plateselskapene har en stor jobb foran seg.

– Det er mange som ikke helt forstår hvordan dette fungerer. Der har vi en jobb å gjøre. Den nye forretningsmodellen er annerledes, og man må sette seg inn i det. Derfor tar vi inn managere og artister hele tiden, for å forklare dem hvordan dette fungerer.