Hopp til innhold
Anmeldelse

Et liv med rytmer og rim

Ulastelig antrukket, men allikevel alternativ. Peter Normann Waage gir et fascinerende innblikk i livet til en mann som havnet på kant med tidsånden.

Andre Bjerke

Alle som står og rapper i skolegårdene nå om dagen, kunne sikkert blitt enda bedre rimsmeder, dersom de ble eksponert for André Bjerke, skriver Knut Hoem. Her ser vi André Bjerke lese en tekst på scenen under Forfatterforeningens skuddårskarneval i 1948.

Foto: Scanpix/ Arkiv / NTB scanpix

Han er hundre år ja vel, men hvorfor egentlig lese en biografi om André Bjerke? Er det ikke snøen som falt i går, ja i forgårs, som stirrer på meg ulastelig antrukket fra omslaget? Min følelse av at han hadde en tendens til å komme på kant med de rådende trendene blir bekreftet i Peter Normann Waages gode biografi. Han var anti-modernisme, anti-sosialdemokrati og anti -68. Han var for antroposofi, men det har jo aldri vært særlig trendy.

Gullkantet materiale

Hans virtuose omgang med språk skinner gjennom alt han skrev. Peter Normann Waage har brukt fire år på å pløye gjennom de 13,5 hyllemeterne med materiale som finnes i Nasjonalbiblioteket. Han siterer mer fra Bjerke enn hva som er vanlig i biografier. Det kan ha den ulempe at biografens blikk blir noe distansert, at biografien mister den episke kontrollen over sitt objekt. Jeg vet ikke om det er et veldig stort problem her. Boken er tykk, men jeg kan ikke se at det er veldig mye jeg mener at han burde tatt ut. Noen vil ramle av lasset når Normann Waage fortaper seg i Bjerke og Harald Tusbergs forsøk på å gjøre lørdagsunderholdning av okkultisme på syttitallet, andre vil synes det er rasende festlig.

Antroposofien er naturlig nok ikke underkommunisert, i og med at Peter Normann Waage deler Bjerkes interesse for Rudolf Steiner. At Bjerke var interessert i de minst interessante sidene ved Goethe, som fargelæren og vitenskapssynet hans, er til å leve med, for han interesserte seg jo også for Goethes Faust og oversatte flere av diktene. Bjerke tilhører den generasjonen av unge nordmenn som levde i tett symbiose med alt som var tysk. Peter Normann Waage skildrer svært interessant hvordan kretsen rundt Bjerke havner på den ene og den andre siden i krigsårene.

André Bjerke var på den riktige siden, men kom likevel i trøbbel, fordi han og faren hadde oversatt finsk poesi for det nazifiserte Stenersen forlag.

Elskelig og vanskelig

Derfra og ut er det mye trøbbel. Og alkohol. Vi skjønner at Bjerke må ha vært snill og sjarmerende, for ellers kunne han da ikke ha fått så mange venner og koner. Datteren Vilde Bjerke har tidligere skildret vanskene med (og gledene ved) å ha ham til far.

Litteraturhistorien er, som den litterære kanon, ikke statisk. Folk som er skikkelig ute kan bli inne igjen. «Den metriske form opplever i dag en revival, ikke minst i visediktningen med appell til unge mennesker», skrev han i 1973. I dag kunne artister som Cezinando, Karpe Diem, Stein Torleif Bjella og Frida Ånnevik helt sikkert skrevet under på det.

Ungdommer som står og rapper i skolegårdene nå om dagen, kunne sikkert blitt enda bedre rimsmeder, dersom de ble eksponert for André Bjerke. Både for hans dikt og for hans tanker om hvordan man lager dem. Peter Normann Waages biografi er en utmerket inngang til materien.

Passer for

  • gamlisungdommer og rappere

Flere anmeldelser fra NRK

Vigdis Hjorth, Å tale og tie

Vigdis Hjorth bryr seg lite om å skille mellom forfatter og verk når hun leser sine yndlingsforfattere. Resultatet er saftige essays fulle av levd liv. Saftige essays fulle av levd liv

Macbeth omslag

Så har Jo Nesbø levert sin versjon av William Shakespeares maktspilldrama «Macbeth». Boken er lang – for lang. Det er allikevel langt på vei den eneste seriøse innvendingen jeg har å bringe til torgs. «I stor grad vellykket»

Rachel Cusk

Det finst gode romanar, og så har du dei som ligg hakket over. Der ligg «Omriss». Rachel Cusk skriv både intelligent og gripande, analytisk og inderleg, originalt og gjenkjenneleg. Meir kan ein ikkje krevje. Lett å lese, vanskeleg å gløyme

Kulturstrøm

  • Madonna gjorde Rio-strand til enormt dansegulv

    – Dette stedet er magisk, sa Madonna foran 1,5 millioner tilskuere på Copacabana-stranda i den brasilianske storbyen Rio de Janeiro.

    Gratiskonserten lørdag markerte avslutningen på hennes «Celebration Tour». Første konsert var i London i oktober i fjor.

    Den 65-årige superstjernen startet ballet med «Nothing Really Matters» fra 1998. Dette er første gang «Dronningen av pop» har en retrospektiv turné, og hun framfører låter fra karrieren på mer enn fire tiår.

    – Her er vi på det vakreste stedet i verden, sa Madonna og viste til utsikten mot havet, fjellene og Kristusstatuen på en av byens høyder.

    (NTB)

    Madonna avsluttet turneen i Rio de Janeiro lørdag.
    Foto: AP
  • Norge vant sølv i EM brass band

    Eikanger-Bjørsvik Musikklag fra Nordhordland havnet på en 2. pass i det europeiske brassbandmesterskapet i mesterskapsseksjon i Palanga i Litauen lørdag.

    I tillegg vant de solistpris for trombonisten.

    – Eikanger-Bjørsvik er veldig fornøyd med 2. premie på EBBC 2024 Palanga, skriver Eikanger-Bjørsvik musikklag på Facebook.

    Brassband Treize Etoiles fra Sveits fikk 1. plass og Brassband Willebroek fra Belgia fikk 3.-plassen, ifølge resultatlisten.

  • 40 år sidan Dollie-jentene song for livet

    Søndag er det nøyaktig 40 år sidan den norske duoen Dollie de Luxe deltok i den internasjonale Eurovision-finalen med låten «Lenge leve livet».

    På Instagram spør Dollie-medlem Ingrid Bjørnov om andre også har hatt filler i håret! Benedikte Adrian var den andre i duoen, som kom på 17. plass i finalen.

    Dollie de Luxe ble nummer 17 av 19 i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen i 1984.