Hopp til innhold

Utfordreren

Al Jazeera vil utfordre de store britiske og amerikanske nyhetskanalene med annerledes journalistikk på engelsk. Men hvor annerledes er de egentlig?

Al Jazeera

I dag er Al Jazeera i følge merkevareundersøkelser det mest kjente medieselskapet i verden.

Foto: HARAZ N. GHANBARI / AP

Den arabiske tv-kanalen Al Jazeera ble kjent for å sende Osama Bin Ladens taler og gjennom USAs skarpe kritikk. Med base i den arabiske gulf og med store penger i ryggen bygger de seg nå opp til å utfordre de store vestlige nyhetskanalene. En engelskspråklig kanal som skal nå ut til hele verden kom på lufta for ett år siden.

Hør flere saker fra Detektor

Populær og kontroversiell

Al Jazeera startet i 1996, med penger fra den unge styrtrike emiren i Qatar. De skulle nå ut til hele den arabiske verden, og drive fri og uavhengig journalistikk. Kanalen ble populær, men også kontroversiell, med politiske og religiøse temaer som provoserte i en region lite kjent med fri meningsytring i media.

Beskyldt for å løpe terroristenes ærend

Men det var først med krigene i Afghanistan og Irak at Al Jazeera ble et kjent navn over hele verden. Kanalen hadde reportere og fotografer der ingen av de store internasjonale nyhetskanalene var, og fikk snakke med kilder ingen andre hadde tilgang til. De ble en korreks til den offisielle amerikanske informasjonen. USA og forsvarsminister Donald Rumsfeld beskyldte Al Jazeera for å være ubalansert, ha en anti- amerikansk agenda og løpe terroristenes ærend.

Vil erobre verden

I dag er Al Jazeera det mest kjente medieselskapet i verden i følge merkevareundersøkelser. De har anslagsvis 40-50 millioner seere i den arabiske verden, og med qatarske penger i ryggen prøver de nå å erobre resten av verden: For et drøyt år siden starta de sendinger på engelsk.

Detektor dro til London for å besøke Al Jazeera English. Hva sier de selv om hvor langt de har kommet på dette året? De vil skille seg fra BBC og CNN, men hvordan? Og greier de å sette en annen dagsorden?

 

Hør Detektor

Fredag kl. 09:03

Lørdag kl: 16:03

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters