«Yttersia» vant TV-krigen

Med hele seks premierer på samme kveld, var det tøff konkurranse om TV-seerne mandag.

Ingvard Lorentzen

«Yttersia» på NRK hadde høyest seertall blant mandagens seks premierer.

Foto: Torbjørn Krane / NRK

OL er ferdig og sesongpremierene sto i kø mandag. Seks premierer på samme kveld førte til at det var stort rift om TV-seerne.

  • «Det tredje øyet» – TV 2
  • «På tur med Dag Otto» – TV 2
  • «Yttersia», NRK
  • «Paradise Hotel» – TV3
  • «Den siste viking» – TVNorge
  • «Brille» – TVNorge

Med 521.000 seere gikk NRKs dokumentarserie «Yttersia» seirende ut av TV-krigen. Det er distriktsredaktør i NRK Troms strålende fornøyd med.

– Vi har all grunn til å være fornøyd med at vi slo storsatsingene til de kommersielle kanalene, sier Pål Hansen til NRK Nordnytt.

Populært turprogram

«På tur med Dag Otto» hadde 464.000 seere, og kom på en god andreplass.

– Vi er kjempefornøyde. Det var en god start på premiereuka på TV 2, og svarer absolutt til våre forventninger, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Jan Petter Dahl.

Artikkelen fortsetter under bildet.

På tur med Dag Otto

TV 2-programmet «På tur med Dag Otto» hadde hele 464 000 seere på mandagens premiere.

Foto: TV 2

TV 2s store dramasatsing «Det tredje øyet» samlet 425.000 seere.

– Vi vet at det er mye opptakseeing på dramaserier, og forventer gode seertall også på Sumo. Vi må gjøre opp endelig status når de alle tallene er klare, men åpningstallene er veldig bra.

I «Det tredje øyet» følger vi Viggo Lust som prøver å finne ut hva som skjedde med hans forsvunne datter. Dramaserien strekker seg over ti episoder.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det tredje øyet

Kyrre Haugen Sydness spiller en av hovedrollene i TV 2s store dramasatsing «Det tredje øyet». TV 2 er godt fornøyd med seertallene.

Foto: Bendik Stalheim Møller / TV 2

Slo viking-serie

«Den siste viking» samlet kun 260.000 seere, og ble slått ned i støvlene av TV 2 som sendte «På Tur med Dag Otto» i samme tidsrom. TVNorge er likevel fornøyd.

– Dette er absolutt godkjent, og et sterkere premieretall enn vi hadde i hele 2013, sier kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, Espen Skoland i en kommentar til Kampanje.

Trond Espen Seim er programleder i «Den siste Viking»

«Den siste viking» nådde ikke målet på 300 000 seere på premieredagen. Trond Espen Seim er programleder.

Kanalen hadde høye forventninger til premieren, og målet var på 300.000 seere.

– Når vi ikke når så høyt skyldes det i hovedsak svært tøff konkurranse. Fem sterke konsepter hadde premiere i går. Det er altså mange som slåss om oppmerksomheten. Det positive er at seedingen stiger utover i programmet, sier Skoland til Kampanje.

Ny «Brille»-sesong var også å se på TVNorge samme dag. Med 168.000 seere, var det har de hatt en kraftig tilbakegang fra høstsesongen. Da var de 324.000 som fikk med seg premieren.

Kraftig nedgang «Paradise Hotel»

Også TV 3 var i premierestemning i går. Der var det klart for sjette sesong av «Paradise Hotel», men seertallsmessig var det ingen høydare for kanalen.

Realityserien har hatt kraftig nedgang fra i fjor, da 236.000 i snitt fikk med seg premieren. «Paradise Hotel» hadde også lavest oppslutning av de store norske premierene, og samlet i snitt 175.000 seere.

– Vi er fornøyd med seertallene. De er omtrent som forventet. Mandag var en skikkelig premieredag, og vi hadde en voldsom konkurranse. «Paradise Hotel» er et konsept som stikker seg litt ut, så vi er ikke så redd for tallene, sier pressesjef for MTG TV, Line Vee Hanum.

Vee Hanum peker på at både «Det tredje øyet» og «Brille» hadde premiere i samme tidsrom som «Paradise Hotel».

I tillegg til TV-seerne, var det over 60.000 som startet å se på «Paradise Hotel» på TV 3 Play.

– Det er også gledelig å se at «Paradise Hotel»-seerne skaper stor trafikk på TV3 play. Oppgangen fra fjoråret på TV 3 Play er 37 prosent, sier Vee Hanum til NRK.

– Ikke krisetall

Seertallene på «Paradise Hotel» var 20 prosent under det TV-sjef Morten Wiberg i Carat forventet. Likevel mener han at det ikke er krisetall for kanalen.

– Jeg hadde trodd at antall TV-seere kom til å passere 200.000, men i et program som retter seg mot unge seere må vi også ta hensyn til alle som ser serien på nett, sier Wiberg til NRK.

«Paradise Hotel» sendes fire dager i uken. Seertallene resten av uken er avgjørende for TV3.

– Vi får en bedre innsikt over hvor sterkt TV3 står i forhold til folks TV-vaner i løpet av uken. Jeg tror at seertallene kommer til å jevne seg ut på rundt 200.000, sier Wiberg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Paradise Hotel

Paradise Hotel hadde lavest seertall av gårsdagens store premierer.

Foto: ANTON SOGGIU / TV3

Premieretall er viktige

Wiberg peker på at antall seere på premieren spiller en stor rolle for hvor mange som henger med videre på en TV-serie.

– Det er vanskelig å løfte programmer i etterkant, så premieretallene gir veldig gode signaler for hvordan våren kommer til å være. Folk er nysgjerrige i begynnelsen, men så faller de av.

Med flere premierer i vente, tror Wiberg at det blir en tøff TV-vår.

– Det blir en tøff kamp som seerne. Denne uken gir gode indikasjoner på hva kanalene kan vente seg fremover. For deres skyld så får vi håpe det blir dårlig vær, sier Wiberg til NRK.

Kulturstrøm

  • Facebook fjernet hat-innlegg

    Facebook har grepet inn mot nær 200 kontoer knyttet til hvite nasjonalister som skal ha planlagt å møte opp på demonstrasjoner, i noen tilfeller med våpen. Kontoene var knyttet til Proud Boys og American Guard, to hatgrupper som alt er stengt ute.

  • Hollywood gjenåpner 12. juni

    Film- og TV-produksjon kan gjenopptas i Hollywood og California fra 12. juni dersom lokale helsemyndigheter godtar det. Det sier Californias guvernør Gavin Newsom ifølge Reuters.

  • Trump-videoer fjernet fra SoMe

    Twitter, Facebook og Instagram har deaktivert videoer som president Donald Trump har lagt ut som hyllest til George Floyd. Årsaken er at videoene bryter opphavsrettsregler, melder Reuters.