Hopp til innhold

«Yttersia»-Ingvard vant tv-krigen

Samtidig som NRK sendte «Yttersia» lanserte også TV2 og TVNorge sin satsinger. «Yttersia» hadde bedre seertall enn disse.

Ingvard Lorentzen

Ingvard Lorentzen er en av hovedpersonene i «Yttersia»-serien som fikk mange seere ved premieren mandag kveld

Foto: Torbjørn Krane / NRK

Strålende start på NRKs nye serie! Det sier en fornøyd distriktsredaktør i NRK Troms Pål Hansen.

De ferske seertallene viser at 521 000 så «Yttersia», noe som gir en markedsandel på 31,8 prosent.

– Spennende mennesker

Nærmest NRK kom TV2’s «På tur med Dag Otto» som hadde 464 000 seere og en markedsandel på 28,4 prosent, mens TVNorges «Den siste viking »hadde 260 000 seere og en markedsandel på 15,1 prosent. TV3’s «Paradise hotell» hadde 175 000 seere og en markedsandel på 9,9 prosent.

– Vi har all grunn til å være fornøyd med at vi slo storsatsingene til de kommersielle kanalene. Det er spennende mennesker vi møter i serien, sier Pål Hansen.

– Ønsker ekte mennesker

Også redaktør for programflaten «Folk», der «Yttersia»-serien sendes, er svært fornøyd. Oddbjørn Rosnes sier dette viser to ting.

– Publikum ønsker ekte menneske i ekte miljø og gode fortellinger går aldri av mote.

I et halvt år har NRK fulgt livet i et samfunn på yttersia og menneskene som bor der, på Sommarøy, Hillesøy og Brensholmen i Tromsø kommune.

Laster Twitter-innhold

Laster Twitter-innhold