Først fikk hun nervøst sammenbrudd på grunn av all medieomtalen, men nå har 80 år gamle Cecilia Giménez, som «reparerte» jesusmaleriet i Borja for en måned siden, skjønt hvordan hun skal utnytte oppmerksomheten.
Bildet av maleriet «Ecce Homo» gikk verden rundt etter at 80-årige Giménez tok på seg jobben med å restaurere det rundt 100 år gamle bildet uten å spørre først.
Aviser i 160 land har skrevet om hendelsen, BBCs reporter karakteriserte maleriet som «en skisse av en veldig hårete ape i en dårlig passende tunika» og spanske myndigheter hevdet de ville vurdere søksmål mot kvinnen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Har innført inngangspenger
Etter at maleriet ble verdenskjent har kirken Santuario de Misericordia opplevd en markant økning i antall besøkende.
Først håpet menighetsrådet at publikum ville legge igjen en frivillig kollekt under sin visitt, men da dette viste seg å ikke være tilfelle, innførte de inngangspenger. På fire dager har kirken fått inn 2000 euro (ca 15.000 kroner).
– Av 20 besøkende betalte kun én, derfor besluttet vi å innføre inngangspenger. På en dag får vi nå inn 50 euro i billettpenger, forklarer José María Aznar til El Correo.
Men nå reagerer 80 år gamle Cecilia Giménez, som fortsatt ikke har våget å forlate huset sitt siden alt oppstyret startet. Via sine advokater krever hun opphavsrettigheter for maleriet fordi kirken nå tjener penger på det.
Registrert som varemerke
Ordfører Francisco Miguel Arilla i Borja, som først var skuffet over det negative søkelyset hans by har kommet i, skal ha mildnet etter hvert som han har forstått de økonomiske mulighetene oppmerksomheten har ført med seg.
For å sikre seg mot «uanstendig, upassende eller grotesk» bruk har ordføreren valgt å registrere varemerket Ecce Homo «i alle varianter», melder El Correo.
Også andre har skjønt at det spesielle maleriet kan utnyttes i økonomisk øyemed. Stiftelsen Sancti Spiritus har sammen med bystyret satt i gang et internasjonalt malekurs med religiøs tematikk, rundt figuren Ecce Homo.
Lavprisselskapet Ryan Air reklamerer på sin side med flyturer nede i 12 euro til alle flyplasser rundt Zaragoza for å besøke «den kreative restaureringen».