Hopp til innhold

80 år gammel «restaurerer» krever penger og copyright

Den 80 år gamle damen som i de flestes øyne maltrakterte det gamle maleriet av Jesus med tornekransen krever sin del av kaka.

Ecce Homo restaurert

Ecce Homo, av Elías García Martínez. Til venstre originalen, i midten bildets tilstand da lokale myndigheter kartla kirkekunsten i juli, og til høyre det ferdige produktet.

Foto: Centro de Estudio Borjanos

Først fikk hun nervøst sammenbrudd på grunn av all medieomtalen, men nå har 80 år gamle Cecilia Giménez, som «reparerte» jesusmaleriet i Borja for en måned siden, skjønt hvordan hun skal utnytte oppmerksomheten.

Bildet av maleriet «Ecce Homo» gikk verden rundt etter at 80-årige Giménez tok på seg jobben med å restaurere det rundt 100 år gamle bildet uten å spørre først.

Aviser i 160 land har skrevet om hendelsen, BBCs reporter karakteriserte maleriet som «en skisse av en veldig hårete ape i en dårlig passende tunika» og spanske myndigheter hevdet de ville vurdere søksmål mot kvinnen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Har innført inngangspenger

Publikummere ser på restaurerte Ecce Homo i Borja

Publikum har strømmet til kirken i Borja, Zaragoza i Nord-Spania etter at det restaurerte maleriet av Ecce Homo ble kjent i media.

Foto: CESAR MANSO / Afp

Etter at maleriet ble verdenskjent har kirken Santuario de Misericordia opplevd en markant økning i antall besøkende.

Først håpet menighetsrådet at publikum ville legge igjen en frivillig kollekt under sin visitt, men da dette viste seg å ikke være tilfelle, innførte de inngangspenger. På fire dager har kirken fått inn 2000 euro (ca 15.000 kroner).

– Av 20 besøkende betalte kun én, derfor besluttet vi å innføre inngangspenger. På en dag får vi nå inn 50 euro i billettpenger, forklarer José María Aznar til El Correo.

Men nå reagerer 80 år gamle Cecilia Giménez, som fortsatt ikke har våget å forlate huset sitt siden alt oppstyret startet. Via sine advokater krever hun opphavsrettigheter for maleriet fordi kirken nå tjener penger på det.

Registrert som varemerke

"Restaurert" Ecce Homo i Borja

Den originale Ecce Homo ble malt av Elias Garcia Martinez på starten av 1900-tallet. Maleriet var intet mesterverk, og ble laget på bare to timer, direkte på veggen i kirken

Foto: CESAR MANSO / Afp

Ordfører Francisco Miguel Arilla i Borja, som først var skuffet over det negative søkelyset hans by har kommet i, skal ha mildnet etter hvert som han har forstått de økonomiske mulighetene oppmerksomheten har ført med seg.

For å sikre seg mot «uanstendig, upassende eller grotesk» bruk har ordføreren valgt å registrere varemerket Ecce Homo «i alle varianter», melder El Correo.

Også andre har skjønt at det spesielle maleriet kan utnyttes i økonomisk øyemed. Stiftelsen Sancti Spiritus har sammen med bystyret satt i gang et internasjonalt malekurs med religiøs tematikk, rundt figuren Ecce Homo.

Lavprisselskapet Ryan Air reklamerer på sin side med flyturer nede i 12 euro til alle flyplasser rundt Zaragoza for å besøke «den kreative restaureringen».

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.