– Jeg gikk rundt og var ganske nervøs hele dagen, men så fort vi satte oss ned i studioet var alt av nerver som blåst bort, forteller Øivind Rasmussen til nrk.no mandag formiddag.
Les også:
Gjesteplassen i «Nytt på Nytt» ble hans
, 2500 kroner mer enn med-amatør Solveig Storvestre måtte betale for sin. Til gjengjeld fikk han flørtet heftig med Linn Skåber sendingen igjennom – noe mange av de 1 422 000 seerne ikke har latt gå umerket hen:– Jeg har fått noen reaksjoner for å si det sånn, men alle har vært positive. Etter programmet har jeg fått så mange sms at innboksen er full, og det har også blitt noen telefoner, forteller Rasmussen.
Ønsker flere auksjoner
«Nytt på nytt»-programleder Jon Almaas er godt fornøyd med forrige ukes betalingsgjester.
– De gjorde en meget god figur, og innsatsen er mer en godkjent. Gjestene var helproffe og hadde ikke nerver i det hele tatt, roser Almaas.
Han mener flere programmer bør auksjonere bort plassene, også utenom TV-aksjonen.
Les også:
– NRK kan bli auksjonskanalen – vil du på TV er det bare å punge ut. På sikt er det ikke umulig at auksjon kan erstatte lisens, det ville vært helt fair, synes den populære programlederen, og nøler ikke med å kaste stafettpinnen videre:
– Vi har allerede tipset Dagsrevyen og «Puls», og regner med at de kommer til å kaste seg på auksjonsbølgen.
Se video: Bak kulissene i fredagens «Nytt på Nytt»:
Rekord for Tore
Også «Tore på sporet» imponerte i helgen med å trekke 1 021 000 seere søndag kveld.
– Tidligere gikk «Tore på sporet» på lørdager, og da var det ikke uvanlig at programmet hadde over en million seere, men det er første gang de har klart det på en søndag, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.
Les også:
Familiesatsingen «Krem Nasjonal» trakk på sin side 387 000 seere på NRK1 og NRK Super lørdag kveld, noe som er 15 000 flere enn på premieren uken før. Tolonen mener tallene er bedre enn de gir inntrykk av.
– Programmet retter seg først og fremst til dem under 12 år, og i den seergruppen var markedsandelen på hele 77 prosent for «Krem Nasjonal». Det er en større andel enn «Nytt på Nytt» har blant den voksne befolkningen, og betyr at nesten alle mellom 2-11 år som så på TV i dette tidsrommet, så på «Krem Nasjonal», forteller analysesjefen.