«Kampen om tungtvannet» solgt til enda flere land

Nå øker interessen for «Kampen om tungtvannet» blant utenlandske distributører, og serien er allerede solgt til 15 land.

Kampen om tungtvannet KAMPEN OM TUNGTVANNET

INTERNASJONAL: Serien er spilt inn i Praha, Oslo og i Telemark (Rjukan, Vemork, Gaustadråen, Mæl og Våer).

Foto: Filmkameratene AS/Jiri Hanzl / Filmkameratene AS/Jiri Hanzl

Allerede før de to første episodene av «Kampen om tungtvannet» fikk premiere på norsk TV, var serien solgt til utlandet.

Land som Belgia, Nederland, Luxembourg, Polen, Spania og USA hadde sikret seg rettigheter til den norske serien etter kun å ha sett fem minutter av krigsdramaet.

Nå opplyser SF, et av flere produksjonsselskap bak serien, at «Kampen om tungtvannet» er solgt til enda flere land, blant annet Danmark, Canada og Frankrike (se hele listen i egen faktaboks).

Ekstremt stor interesse

1 259 000 nordmenn så de to første episodene av «Kampen om tungtvannet» på søndag. Serien har fått gode anmeldelser og regissør Per-Olav Sørensen lover at serien blir drøyere og drøyere for hver episode.

«Kampen om tungtvannet» har flere utenlandske co-produsenter, handlingen foregår på flere språk og skuespillerne er både tyske, engelske, norske og danske.

– Vi vet at interessen er ekstremt stor. Ambisjonene har hele tiden vært internasjonale, fortalte regissør Per-Olav Sørensen under pressevisningen før jul.

Passer i et veletablert marked

Kjetil Lismoen

IMPONERER: Mottagelsen her hjemme betyr nok ikke så mye i utlandet, men det vil nok imponere at 1, 3 millioner nordmenn så de to første episodene.

Foto: Rushprint

Filmkritiker i Aftenposten og ansvarlig redaktør i Rushprint, Kjetil Lismoen, synes ikke det er særlig overraskende at serien er blitt solgt til utlandet på så kort tid.

– Det er vanlig for denne type TV-serier, som ikke bare omhandler krigen, men også den mest spennende og myteomspunne operasjonen under 2. verdenskrig. Serien passer inn i et veletablert marked. Den vil kanskje ikke vinne de gjeveste prisene, men den vil selge bra fordi den har en internasjonal standard og et veldig spennende tema, sier Lismoen til NRK.

Redaktøren mener det er vanskelig å si noe om hvor høy inntjeningen vil bli på utenlandssalgene.

– Det kommer an på avtalene. Produsenten i serien, John Jacobsen, produserte Max Manus for kino, der tjente man gode penger på kinobilletter. Å produsere TV-serier er ikke like innbringende, sier Lismoen.

  • Hør sersjant Claus Helberg fortelle om aksjonen

Kulturstrøm

  • Første trailer for «Breaking Bad»

    Netflix har sloppe den første traileren for «El Camino: A Breaking Bad Movie» som kjem i oktober. Filmen følgjer historia til rollefiguren Jesse Pinkman etter siste sesong av den populære TV-serien. Filmen er skriven og regissert av Vince Gilligan, som også er mannen bak serien.

  • DiCaprio med Amazonas-støtte

    En ny miljøorganisasjon kalt «Earth Alliance», støttet av Leonardo DiCaprio, lover fem millioner amerikanske dollar i bistand til Amazonas, tilsvarende 44 millioner norske kroner. Pengene skal gå til å støtte regnskogen som brenner.