Hopp til innhold

«Kampen om tungtvannet» solgt til enda flere land

Nå øker interessen for «Kampen om tungtvannet» blant utenlandske distributører, og serien er allerede solgt til 15 land.

Kampen om tungtvannet KAMPEN OM TUNGTVANNET

INTERNASJONAL: Serien er spilt inn i Praha, Oslo og i Telemark (Rjukan, Vemork, Gaustadråen, Mæl og Våer).

Foto: Filmkameratene AS/Jiri Hanzl / Filmkameratene AS/Jiri Hanzl

Allerede før de to første episodene av «Kampen om tungtvannet» fikk premiere på norsk TV, var serien solgt til utlandet.

Land som Belgia, Nederland, Luxembourg, Polen, Spania og USA hadde sikret seg rettigheter til den norske serien etter kun å ha sett fem minutter av krigsdramaet.

Nå opplyser SF, et av flere produksjonsselskap bak serien, at «Kampen om tungtvannet» er solgt til enda flere land, blant annet Danmark, Canada og Frankrike (se hele listen i egen faktaboks).

Ekstremt stor interesse

1 259 000 nordmenn så de to første episodene av «Kampen om tungtvannet» på søndag. Serien har fått gode anmeldelser og regissør Per-Olav Sørensen lover at serien blir drøyere og drøyere for hver episode.

«Kampen om tungtvannet» har flere utenlandske co-produsenter, handlingen foregår på flere språk og skuespillerne er både tyske, engelske, norske og danske.

– Vi vet at interessen er ekstremt stor. Ambisjonene har hele tiden vært internasjonale, fortalte regissør Per-Olav Sørensen under pressevisningen før jul.

Passer i et veletablert marked

Kjetil Lismoen

IMPONERER: Mottagelsen her hjemme betyr nok ikke så mye i utlandet, men det vil nok imponere at 1, 3 millioner nordmenn så de to første episodene.

Foto: Rushprint

Filmkritiker i Aftenposten og ansvarlig redaktør i Rushprint, Kjetil Lismoen, synes ikke det er særlig overraskende at serien er blitt solgt til utlandet på så kort tid.

– Det er vanlig for denne type TV-serier, som ikke bare omhandler krigen, men også den mest spennende og myteomspunne operasjonen under 2. verdenskrig. Serien passer inn i et veletablert marked. Den vil kanskje ikke vinne de gjeveste prisene, men den vil selge bra fordi den har en internasjonal standard og et veldig spennende tema, sier Lismoen til NRK.

Redaktøren mener det er vanskelig å si noe om hvor høy inntjeningen vil bli på utenlandssalgene.

– Det kommer an på avtalene. Produsenten i serien, John Jacobsen, produserte Max Manus for kino, der tjente man gode penger på kinobilletter. Å produsere TV-serier er ikke like innbringende, sier Lismoen.

  • Hør sersjant Claus Helberg fortelle om aksjonen

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters